Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Nikolas,

    du behöver sikta på att läsa mycket matematik på gymnasiet - t o m Matematik 4. Matte 4 är en obligatorisk kurs på Natur/natur>< och på Teknik/teknikvetenskap>>. På alla andra gymnasieprogram/inriktningar får man ofta läsa mer matte än det som programmet förutsätter som obligatoriska kurser, men det kan inte garanteras. För att garanterat få läsa t o m Matematik 4 bör du välja en av de utbildningar som jag nämner ovan, dvs NA, Naturvetenskap eller TE, Teknikvetenskap.

    Ang. engelska - så krävs det godkänt betyg i Engelska 6, som är en obligatorisk kurs på gymnasiets alla högskoleförberedande program. Men jag rekommenderar att du även läser engelska 7, som ger meritpoäng och du vill säkert bli så bra på engelska som möjligt, eftersom du vill bli lärare i det ämnet.

    ...för övrigt, så är det vanligast att bli högstadielärare behörig att undervisa i 3 ämnen

    Hälsningar

    Peter syv

    • : om jag tar natur linjen vad ska jag plugga till efter gymnasiet
    • Liselotte : Ämneslärarprogrammen finns mot grundskola 7-9 åk eller mot gymnasiet. Gymnasielärare är behörig att undervisa i samma ämnen även på högstadiet. Du kan utbilda dig till gymnasielärare i matte och engelska - då blir du behörig att undervisa i de ämnen både på gymnasiet och på grundskolan.