Lanya
    Hej, jag vet inte vilket linje jag ska gå? Alltså den enklaste vägen till tandhygienist? Och jag är väldigt nervös och vet inte vad jag ska välja, har panik. :(
    Och vill inte gå natur för det är jätte svårt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lanya!

    För att kunna få jobb som Tandhygienist, bör man söka till Tandhygienistprogrammet som är en 3-årig hösgkoleutbildning.

    Förutom Grundläggande behörighet, som alltid krävs för alla högskoleutbildningar, bör man även ha godkända betyg i Matematik 2 Naturkunskap 2 och i Samhällskunskap 1b  (eller i två mindre kurser Samhällskunskap 1a1+1a2).

    Man behöver ej läsa på Naturvetenskapsprogrammet om man inte vill.

    En bra väg in i yrke som Tandhygienist är Vård- och omsorgsprogrammet, tycker jag.

    Kurser för grundläggande behörighet har alla elever på alla yrkesprogram rätt att välja till. Det är bara att sälaj till om på skolan.

    Kika på Programplan för VO och du ser vilka kurser som bör läsas för Grundläggande behörighet(längst ner på sidan - Tips från SYV). Matematik 2a får läsas som Programfördjupande kurs. Samhällskunskap 1a2, en liten kurs á 50 poäng, måste du läse inom Individuellt val (fråga på gymnasieskolan som du vill söka till, om det blir möjligt).

    Naturkunskap 2 finns der ersättningsmöjligheter för. Om du får godkända betyg i de kurser som du läser på VO, behöver du ej läsa Naturkunskap 2.

    Om du får godkända betyg i följande kurser på Vård- och omsorgsprogrammet:

    Naturkunskap 1a1 (50 poäng)

    Hälsopedagogik (100 poäng)

    Medicin 1 (150 poäng)

    och

    Etik och människans livsvillkor (100 poäng) - alltså, om du får godkända betyg i alla de kurserna, då uppfyller du behörighetskraven vad det gäller Naturkunskap 2 (du behöver inte läsa Nk2, alltså).

    På så sätt blir du behörig på Vård- och omsorgsprogrammet - till en högskoleutbildning Tandhygienistprogrammet.

    Jag tycker det är ett mycket bra alternativ - att läsa VO. Du kan visa mitt svar för SYV på den gymnasieskola dit du vill söka och be om ett löfte att du får läsa alla de kurser som du behöver för behörighet till Tandhygienist.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA

    • : Tack så jätte jätte mycket för svaret.
    • : Jag har bara en fråga till :) vilken skola är bäst inom VO som man kan börja på?
    • Anna : Var bor du? I vilken del av Sverige? Annars så hittar du alla skolor på www.gymnasieguiden.se