Daniel SYV

    Hej M.

    Jag gissar på att du menar Fastighetsmäklare>>. För att annars så finns det andra sorters mäklare... :) t.ex Utbildningsmäklare>> och Reklammäklare (marknadsförare>>).

    Om du menar fastighetsmäklare, då är behörighet till den utbildningen - Grundläggande behörighet till högskola + godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Matematik 3. Både kursen 3b eller 3c går bra att ha godkänt betyg i, vilket som.

    Det går att uppnå behörighet på olika gymnasieprogram, men jag skulle rekommendera i första hand Ekonomiprogrammet, inriktning Ekonomi>>. I andra hand skulle jag rekommendera, om man vill läsa ett Yrkesprogram, Bygg- och anläggningsprogrammet, inriktning Husbyggnad (och på BA välja läsa kurser för grundläggande behörighet och extra samhällskunskap, Samhällsk.1a2 och även läsa mer matte, 2a och 3b).

    Hälsningar

    Daniel

    • : Om man väljer yrkesprogrammet kommer man och läsa språk och kommunikation ??
    • Julia : På yrkesprogrammen läser man inte Moderna språk som obligatoriska kurser. Ang. "kommunikation" är jag inte helt säker på vad du menar.... ex. finns det yrken https://www.framtid.se/yrke/kommunikationselektriker och https://www.framtid.se/yrke/kommunikator och det är helt Olika Typer av "kommunikation" det handlar om. Du kan få programplan för det programmet som du är intresserad av. Vilket yrkesprogram är det du i första hand är intresserad av?
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej

    du frågar också vilka ämnen man ska vara bra på och vilka ämnen man främst läser. Jag utgår ifrån att det är Fastighetsmäklare du menar och att du väljer Ekonomiprogrammet på gymnasiet.
    Du får gärna se Programplanen för ekonomiprogrammet>>

    och ämnena man ska vara bra på om man vill bli fastighetsmäklare är inom följande kunskapsområden: språk och kommunikation; marknadsföring; informationsförmedling; kontaktskapande; ekonomi och fastighetskunskap samt även inredning och fotografering. Många fastighetsmäklare agerar samtidigt som staging designers>> och fotografer>>.

    De flesta fastighetsmäklare är lite av en allt-i-allo>>, "allkonstnärer" som arbetar med väldigt många olika saker som på olika sätt har med försäljning av fastigheter att göra.

    Bästa hälsningar

    ANNA