Anastasia
    Hej!
    Jag är framtida gymnasieelev som har svårt att bestämma mig vilken linje jag ska gå.

    Jag vill jobba med någonting inom vården. Helst läkare, annars sjuksköterska.

    Just nu väljer jag mellan natur/natur och Vård och- omsorg.

    Jag känner att natur skulle vara en rolig linje att gå på, men kanske lite jobbig. Är det värt att satsa på natur eller välja det "säkra kortet" Vård och- Omsorg?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anastasia,

    jag vill lägga ett gott ord för Vård- och omsorgsprogrammet och rekommenderar att du läser på om den utbildningen och går på några öppna hus på olika skolor som erbjuder VO.

    Det finns goda möjligheter till vidareutbildning efter VO. Du har flera olika alternativ efter VO än du skulle ha efter Naturvetenskapsprogrammet.

    NA är högskoleförberedande men om man ej kommer in på högskola, då finns det inte så många alternativ. Det är svårt att få jobb direkt efter gymnasiet om man gick på ett högskoleföreberedande program. Går man på ett högskoleförberedande, bör man se till att ha höga betyg. I annat fall kan det bli en "återvändsgränd". Med "bara" E och D betyg (några C kankse också...) har man så pass lågt meritvärde att man ej kommer in på högskola. Man är behörig, men kommer inte in. Komvux säger i sådana fall oftast Nej och tar inte in och då är det mycket svårt att höja sina betyg. Då går man träna på högskoleprovet och försöka komma in "den vägen" - via HP-urvalsgruppen men om inte det går då kämpar man med Prövningar (varje prövning kostar 500 kr. och det kan ta flera år men man kanske ändå ej uppnår de betygen som skulle ge plats på högskola) - då blir det väldigt svårt.

    Jag vill inte skrämmas, men tyvärr så finns det exempel på när ungdomar hamnar i en liknande situation, som jag beskriver (ovan).

    Vet man med sig att man troligtvis ej kommer att ha alla A-betyg i alla kurser på gymnasiet (vilket är ju i princip ett krav för att komma in på Läkarutbildningen), då är det mycket smartare att välja Vård- och omsorgsprogrammet. Efter VO har man många olika alternativ:

    - man kan få jobb direkt efter gymnasiet (och t o m redan under gymnasiestudier börja jobba: sommarjobb och/eller extrajobb);

    - man kan söka till Yrkeshögskola och bli Specialistundersköterska;

    - man kan söka till Komvux för att komplettera för behörighet till olika högskoleutbildningar (t.ex. Läkare);

    Det är också möjligt att jobba extra under studietid (om man studerar vidare på högskola eller yrkeshögskola) - på somrarna eller under helger/kvällstid - då blir man inte så fattig under studietiden, som man annars ofta är. Med yrket Undersköterska i bagaget får du en bra, stabil grund inför din framtida yrkeskarrier.

    Även om du i framtiden helt ändrar inriktning, utbildar dig till någonting "helt annat" och kanske inte alls inom vården - då är det nästan alltid ändå är ett stort PLUS när man söker jobb, att kunna uppge att man har kunskaper inom vård- och omsorg, bl a inom förstahjälpen. Det är alltid meriterande att kunna ge första hjälpen för att olyckor kan hända när som - på vilken arbetsplats om helst och även på fritiden. Att kunna i sin CV uppge att man har kunskaper inom vården och första hjälpen kan göra skillnad på att få (eller inte få) jobbet.

    Ännu en "punkt" som talar för VO är möjlighet att läsa som Lärling. Det kan man inte göra på högskoleförberedande program. Läs gärna på GymnasieGuiden men mycket kort: lärling läser alla yrkeskurser på en arbetsplats och har man lärlingskontrakt, har man rätt söka Lärlingsersättning hos CSN (för närvarande 1000 kr extra/månad).

    Jag tycker därför att i fall du står i valet (och "kvalet" :) mellan Naturvetenskapsprogrammet och Vård- och omsorgsprogrammet, att du ska tänka på alla de fördelar som att läsa på VO innebär.

    Hoppas du får nytta av mitt svar!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Liselotte Syv på Fråga SYV

    Liselotte