Sofia

    Hej! Vad kan jag välja för högskoleutbildning om jag vill hålla på med strategisk utveckling/förbättring/kommunikation företag/organisationer? Är rätt väg ex. Personalvetare? Sociologi? Känns som att Kommunikations-program är väldigt inriktade mot medier/press vilket jag inte menar. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia! du ställer en viktigt och intressant fråga men som vi på Fråga SYV tyvärr saknar möjlighet att svara på.
    För det första, så förändras utbildningsutbud. De utbildningar som på högskolenivå startar i Sverige hösten 2020 kommer alla bli synliga först den 16 mars 2020, det är den dagen som anmälningsperiod börjar... . Innan dess kan man se många utbildningar men inte alla. Lärosätenas gemensam hemsida är www.studera.nu
    De svenska högskoleutb.som är sökbara finns på www.antagning.se
    Som sagt, förändras utbilndingsutbud... och det är annars också mycket svårt att jämföra olika program om man inte är rätt så bra insatt i just det kunskapsområde (och allmänna studievägledare är just "allmänna"... vilka vi här på Fråga SYV är..)... Utbildningarna kan ha samma namn men olika kursinnehåll elller ha mycket liknande kursinnehåll men olika namn! I vissa program ingår "valbara terminer" och/eller möjlighet till utbytesår eller termin utomlands... . Det är så stor variation på de högskoleutbildningar som finns att välja på!

    Å andra sidan, så finns det tyvärr ganska så stora begränsningar, t.ex är det många ggr svårt att hitta bostad! Och vad hjälper det att komma in på ett program som man sedan måste hoppa av ifrån pga man ej har ngnstans att bo!? Så, många ggr kan det vara bäst att kika i första hand på de utbildingar som erbjuds inom pendlingsavstånd eller på distans-utbildningar. OBS! distans betyder inte per automatik att man aldrig behöver åka till skolan. Många utbildningar ges på "disatns Med Obligatoriska träffar".
    Mitt råd är att du kikar ordentligt på www.studera.nu (lärosätenas gemensam sida) men tänk på att fler utbildningar kan dyka upp till 16 mars 2020... - vid frågor kontakta gärna studievägledare som jobbar på de institutionerna där intressanta för dig utbildningar ges!
    Lycka till!
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare