Cassandra
    Hej! Jag funderar på programmet international business management och ekonomiprogrammet med inriktingen management. Vilket program är bredast ? Och vad är de största skillnaderna inom arbetslivet?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Cassandra,
    vad man menar med "bred" program kan vara väldigt olika... - att man kan jobba inom Olika branscher eller inom samma bransch men på olika nivåer och med olika arbetsuppgifter... det kan också bero på om vilka valbara kurser du läser inom eller utanför programmet; på vilka språk du kan; på dina övriga meriter (ex. om du har jobbat med relevanta arbetsuppgifter innan utbildningen ...).
    Du kan jämföra programmen, kurs för kurs;
    ställa frågan till studievägledare och student-ambassadörer på båda programmen, och jag tycker att du bör göra det - för att få bredare perspektiv och med det också bättre underlag för ditt beslut.

    Personligen, tycker jag att International business management är "bredare" /i det avseende att den utbildar inför "internationella" jobb - alltså man kan jobba i olika länder och/eller på svenska företag som har kontakter med utländska företag - i större utsträckning, i alla fall, jämfört med det andra programmet/.