Denis
    Hej!
    Jag undrar vilket program som är mest lämpligt för mjukvaruutveckling. Just nu står mina val mellan att välja Innovativ Programmering vid Linköpings Universitet, och Datavetenskapliga programmet vid Mälardalens högskola.
    De båda programmen beskrivs väldigt likt, och jag kan inte se en tydlig skillnad mellan dem. Det verkar som att Datavetenskapliga programmet vid MDH har lite mer "allmänt" det första året innan man väljer sin inriktning.

    Jag har inga problem att flytta heller.

    Just nu lutar det mer åt Datavetenskapliga programmet vid MDH eftersom de har bostadsgaranti, men även ett masterprogram (Programvaruteknik/Programvaruutveckling) som man kan söka efter man har gått sina tre år på Datavetenskapliga programmet. Lutar mer åt MDH även för att kurserna verkar vara mer "brett" men ändå inte.
    Skulle ni kunna hjälpa mig med detta?

    Ännu en fråga - det har säkert frågats många gånger, men är det sant att om jag tar examen från t.ex. Mälardalens Högskola, att jag kommer ha det svårt att får ett jobb om någon annan från LiU har sökt samma jobb med motsvarande utbildning? Känns som att arbetsgivare går efter den person som har studerat på ett välkänt universitet, i detta fall LiU...
    • Milla : Jag undrar om du ska söka nu - till hösten 2016 eller om du läser åk2 på gymnasiet nu? Detta frågar jag för att utveckling inom den branschen som du är intresserad av går oerhört snabbt och nya utbilndingar kan tillkomma inom mycket kort tid.
    • Ludmila : Efter kandidatprogrammet kan man söka Master (2 år) och master behöver man inte läsa på samma lärosäte som man läste Kandidat på. Med masterprogrammet blir din totala utbildningstid 5 år (heltid) och chanserna till anställning med högre lön ökar om du har master, jämfört med kandidat.
    • Ludmila : Vi fick nu svar från en sakkunnig som skriver så här: "Såna där allmänna frågor om kvalitén på utbildningar är jättesvåra. Det kan det låta bättre med utbildning från ett mera känt lärosäte. Men det är inte säkert. Jag gick själv på MDH, men fick ändå jobb på ett bra ställe. Jag tror man kan påverka sina chanser rejält genom att jobba på hur man framställer sig i ansökan. Och mjukvaruutveckling.. Det är ett *jätteområde*! Mjukvaruutveckling för säg robotar är nåt helt annat än för webben. Men ok, en *gissning* utifrån vad som sägs i frågan är väl att det gäller nåt närmare webben, eller liknande. (Om han inte vill specialisera sig direkt så är ju både C# och java språk med stor marknad/efterfrågan. Ett bra sätt att påverka sina chanser att få ett jobb som efterfrågar kunskap i ett visst programmeringsspråk är att kunna visa på erfarenhet. Att ha en slutförd utbildning i språket är förstås bra, men eget intresse, egna projekt, det tar en mycket längre.)".
    • : Milla, jag ska söker nu till hösten 2016.
    • : Ludmila, det låter faktiskt bra med en som har gått på MDH själv. Jag var inte så tydlig med min fråga, och jag ber om ursäkt för det! Just nu går jag Teknikprogrammet med inriktningen IT, och där har vi programmerat i C# och .NET, samt diverse skriptspråk. Jag själv är väldigt intresserad av utveckling att jag har programmerat redan som 12 åring. Jag känner mig väldigt säker inom C#. Jag har tänkt att jobba med företagens applikationer till t.ex. mobiler och datorer, men även jobba med att utveckla applikationer för företagens inre nät osv osv. Vart jag vill jobba spelar ingen roll för mig, jag vill bara ha ett jobb där jag kan hålla på med min hobby haha! Tack för svaret! Och tacka även personen från MDH!
    • Anna : Vi ser att du är 18 år och tänkte därför att du kanske läser åk2 nu. Vi har kontaktat några sakkunniga och återkommer så fort vi får svar från dem.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Denis!

    Jag vill (för att göra det ännu svårare för dig att välja utbildning... :) - tipsa om att det kan finnas intressanta för dig yrkeshögskoleutbildningar, exempelvis Avancerad programmering iPhone & Android. Här >>> kommer du in direkt på sidan med utbildningsbeskrivningen och på www.yhguiden.se hittar du hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar.

    ANGÅENDE JÄMFÖRA TVÅ OLIKA PROGRAM - så är det svårt att jämföra, pga de som vet mest om "programmet" är Studievägledare och Programansvarig på just den institutionen där programmet ges ... men de vet ju mest om just "sitt" program. Och detsamma gäller Studievägledare och Programansvarig på den andra högskolan. Det bästa sättet är kanske för dig att kontakta Studievägledare och programansvariga på båda programmen med samma frågor - och sedan jämföra deras svar.

    Ang. hur arbetsgivare tänker är det också mycket svårt att veta hur de kommer att tänka om några år, när det blir dags för dig att söka jobb. Högsolans/universitetets "status" kan ändras på de åren som du läser din utbildning. Sedan kan det vara så att hen som anställer har personliga preferenser, t.ex hen kanske tycker att just den högskola där hen själv läste är bäst, helt oberoende av alla objektiva fakta.

    Råder dig att försöka besöka båda de högskolorna personligen innan du bestämmer dig för vilken utbildning du söker i första hand. Jag antar annars att du kommer att söka båda (i första hand och i andra hand). Du vet säkert att du får söka upp till 20 alternativ till högskola samtidigt.

    Bra att du tänker på "bostadsgaranti" och liknande praktiska "detaljer", som är mycket viktiga. Svårt att läsa om man inte har tak över huvudet.

    Jag ska samråda med kollegorna & återkommer om vi kommer fram till att vi har ngt mer att bidra med!

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Hej Mikael!
    • : Jag har tänkt på YH utbildningar, men vill gärna satsa på ett treårigt program inom mjukvara och sedan satsa på ett masterprogram. Jag har gjort som du säger, jag har kontaktat dem båda programmen och inväntar just nu svar från den ena. En av dem svarade nästan omedelbart och sa att arbetsgivare för just utveckling inte tänker så mycket på vart man har gått. På sina intervjuer så har de oftast en förfrågan till den ansökande, nämligen att den ansökande ska lösa ett problem i ett av de språken man kan - så kollar de om man kan sin grej osv.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, vi har nu fått ännu ett svar från en annan sakkunnig, som lyder:

    "De där utbildningarna du nämner är båda helt okej för den typen av karriärer, jag har gått typ samma väg (fast via mittuniversitetet). min utbildning till innehållet liknade mest mdhs, och den är rätt "bred". lius VERKAR iaf mer fokuserat på vissa tekniker (C#) och mer praktiskt orienterat. gillar du den miljön som du redan har lite erfarenhet av så är nog liu inte fel, men mdhs är nog att föredra om man vill ha lite öppnare framför sig."

    Liselotte