Ida
    Jag har kommit fram till att jag vill jobba som tex friskvårdskonsulent /fritidspedagog, finns många någorlunda lika yrken inom det. Jag hittar dock ingen information om vilken "väg" man ska ta. Hittar ingen Yh utbildning eller högskoleutbildning för det.

    Jag funderar på Barn och fritid med inriktning fritid och hälsa, eller Natur (stor skillnad, jag vet)

    Barn och fritid för att jag är intresserad av idrott, kost och hälsa, och för att jag kommer få börja om från noll (programmet finns inte här var jag bor, så måste flytta) och det skulle kännas bra. Dock så vet jag inte om jag ska gå högskola/yrkeshögskola eller folkhögskola (hittar ingen information om vilken utbildning man behöver (?!)) så kanske blir krångligt att gå BF. För kommer antingen behöva lägga till en massa kurser eller gå ett basår. Men meritpoängen är nästintill omöjlig att få då?

    Natur för att jag får en väldigt bred grund och alla kurser jag behöver till vad jag än vill. Dock så lägger jag rätt stor press på mig själv så kanske blir jobbigt för den delen, men jag har börjat kunna bromsa mig själv, vilket käns bra. Sen är jag väl inte så jääätte intresserad av naturvetenskap (iof inte något som lockar mig suuuper mycket) men har höga betyg i alla ämnen också så. Vet att jag kommer få riktigt bra lärare, och resor är också ett plus.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ida!

    Så roligt att du vill jobba inom friskvård och pedagogik, där det finns många spännande yrken!

    Yrkeshögskoleutbildningar inom det aktuella område kan tillkomma, de beviljas av Myndigheten för yrkeshögskola kontinuerligt men oftast inte på så lång sikt att det går att planera för tre år framåt... tyvärr. Det är först i slutet av januari (tidigast) det kalenderåret som du söker till - till hösten, som det går med säkerhet att säga vilka yrkeshögskoleutbildningar som kommer att starta i augusti/september.

    Fridigspedagog>> läser man till på högskola, utbildning heter "Grundlärare fritidshem".

    Om yrken Friskvårdskonsulent>>

    och Friskvårdskonsulent/hälsopedagog>>

    samt Folkhälsoplanerare>> och om många andra spännande yrken kan du läsa på www.framtid.se

    Utbildningar på högskola som finns idag kan man hitta via www.studera.nu, som är högskolornas gemensam hemsida. Nya högskoleutbildningar kan tillkomma tills det blir dags för dig att söka till eftergymnasiala utbildninar. Idag finns det följande högskoleutbildningar som jag tror är av intresse för dig:

    kurser i Folkhälsovetenskap, se exempel här>>

    eller Hälsa och fitness>>

    och Program, t.ex Hälsocoach>> (som är ett 2årigt program som kräver endast Grundläggande behörighet, dvs man kan bli behörig på ett valfritt gymnasieprogram); eller Folkhälsoprogrammet>> som är ett 3årigt program som kräver förutom Grundläggande behörighet även godkända betyg i Matematik 2, Naturkunskap 2 & Samhällskunskap 1b.

    Det är möjligt att bli behörig till de ovan nämnda utbildningar på ett valfritt gymnasieprogram, men jag skulle i första hand rekommendera Vård- och omsorgsprogrammet>>

    Det funkar att gå på ett valfritt program, dvs både Barn- och fritids & Naturvetenskapsprogrammet går bra... På BF behöver du lägga till Matte 2a och Naturkunskap 2, förutom kurser för grundläggande behörighet, som på BF är Svenska 3 och engelska 6, kika på Programplanen för BF här>>

    Det är bra att du har höga betyg och är ambitiös, men också bra att du tänker på att läsa lagommycket för att inte överanstränga dig.

    I vilken del av Sverige bor du? Är det verkligen så att BF inte finns inom pendlingsavstånd? Att flytta för att gå på gymnasiet är ett stort steg. Kommer hela familjen att flytta eller bara du? Dina föräldrar måste givetvis godkännda att du flyttar (det vet du säker om själv :). Har familjen råd att låta dig bo på annan ort? Det blir aldrig gratis, även om man får ekonomisk hjälp från CSN eller från kommunen där du är skriven, så blir det tyvärr inte helt gratis, utan dina föräldrar/vårdnadshavare blir tvungna att lägga till "mellanskillnaden", så ni måste vara överens inom familjen om vad du kommer att söka för program.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med ditt gymnasieval!

    L. :)

    Liselotte