Hej Raian,

    i Sverige är BMA >> ett reglerat yrke; legitimation krävs. Om legitimation ansöker man hos Socialstyrelsen.
    Om du har din BMA-utbildning från ett land inom EU/EES - var god se info på legitimation.socialstyrelsen.se/sv/utbildad-inom-eu-eller-ees/biomedicinsk-analytiker

    men om du har din BMA-utbildning från ett land utanför EU/EES - var god se info på legitimation.socialstyrelsen.se/sv/utbildad-utanfor-eu-och-ees/biomedicinsk-analytiker

    Om du behöver komplettera din utbildning för att få svensk BMA-legitimation, måste du göra det på högskolenivå och för det krävs kunskaper i svenska motsvarande godkänt betyg i SAS 3 eller godkänt resultat av TiSUS-test; i engelska krävs det kunskaper motsvarande godkänt betyg i Engelska 6 (eller om du har utbildningsdokument om att du läste minst 500 timmar engelska på högskolenivå i något land utanför Sverige).

    Vad gäller studier i svenska språket
    Du studerar Svenska som andraspråk 2 /SAS 2/ kurs och du behöver läsa även nästa kurs SAS 3 och få godkänt betyg i den kursen - eller klara TiSUS-test /test i svenska för universitets-studerande/. De flesta tycker det är lättare att få godkänt betyg i SAS 3 än att klara TiSUS-test, som är rätt så svårt.