Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Valentina!

    Det är vanligt att elever väljer läsa på Samhällsvetenskapsprogrammet eller på Ekonomiprogrammet (inriktning Juridik) - om de vill sedan satsa på att bli Kriminologer men man kan egentligen läsa på ett valfritt gymnasieprogram och bli behörig till att direkt efter gymnasiet söka till högskola för att läsa Kriminologi.

    Behörighet till Kriminologiprogrammet på högskola/universitet är godkända betyg i gymnasiala kurser Samhällskunskap 1b (eller i två mindre kursr 1a1 +1a2) & i Matematik 2 (a, b eller c). De kurserna ingår som obligatoriska i Samhällsprogrammet, i Naturvetenskapsprogrammet, i Ekonomiprogrammet och i Teknikprogrammet. Man blir behörig även om man läser IB, det internationella programmet.

    Några gymnasieskolor erbjuder profil "Kriminologi" på Samhällsvetenskapsprogrammet. Det kanske är roligt för dig att läsa en sådan profil om du är intresserad av Kriminologi. I vilken stad bor du? Vi kan då se om någon sådan profil erbjuds på en skola nära dig.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • : jag bor i stockholn, går redan på gymnasiet i stylist programet.. Kan jag ändå studera kriminologi fast än jag går på ett sånt program ?:)
    • Julia : Det finns inga gymnasiala kurser i Kriminologi. Inom Profilen "kriminologi" lägger gymnasieskolor kurser i Psykologi, Sociologi och Juridik. Det blir svårt att läsa dem på ett yrkesprogram, men du kan fråga på din skola. Dock för behörighet till högskola behöver du i stället 2 "saker": grundläggande behörighet, dvs godkända betyg i svenska 2, 3 och eng6 samt särskild behörighet till just Kriminologiprogrammet som är Matte 2 och Samhällkunskap 1b. På ett yrkesprogram läser du Samhällskunskap 1a1 och du behöver komplettera med Samhällskunskap 1a2 och du behöver läsa Matte 2a. Då blir du behörig till att söka Kriminologiprogrammet direkt efter gymnasiet.