Maya
    Hej
    Jag måste välja ett program imon och jag har ingen aning va ska jag välja, Jag gillar politik och min dröm är att jobba i FN då läste jag om '' internationella relationer'' inriktning I universitet och det känns att det passar mig men jag undrar vilket program ska man välja I gymnasiet om man vill plugga internationella relationer I universitet (?)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maya,

    jag tycker att Samhällsvetenskapsprogrammet passar mycket bra, om du p universitetet sen vill läsa IR, internationella relationer.
    Du kan se Programplan för SA på https://www.gymnasieguiden.se/program/SA/programplan/Programplan_SA.pdf

    Inriktning på SA läser man vanligtvis från åk2; så, om du kommer in på en gymnasieskola som erbjuder flera inriktningar, kan du välja inriktning sen, under åk1, innan åk2.
    Men om du vill eller måste välja inriktning redan när du söker till gymnasiet, så vill jag påpeka att Inriktning på SA spelar ganska liten roll, då samma kurser som läses inom inriktningar även kan läsas utanför inriktningar, t.ex som programfördjupande.
    Vänligen
    ANNA