Elev
    Jag har läst runt lite av vad man kan arbeta med som jurist och personalvetare, men vet inte riktigt vilken av dem som intresserar mig mest. Vilken tror ni är svårast och vad är det som skiljer yrkena? Lönemässigt, vad är skillnaden och hur svårt är det att få jobb inom yrkerna? Hur ser en arbetsdag ut, arbete? Vad kan man jobba med?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    <hej Linda!

    Tänk på att juristprogrammet är längre; den är på 4,5 år och personalvetarprogrammet är på 3 år.

    Jag skulle också säga att juristprogrammet kanske är mer "krävande" - detta utifrån det som de studerande uppger (bland annat vad de uppger för anledning om de hoppar av sina studier).

    De några få personer som hoppade av personalvetarpgorammet /i alla fall i de fall som vi känner till/ uppgav att det var "för tråkigt" t.ex när de gick ut på praktik; t.ex sa en studerande att hen upptäckte att man får "vända på papper" och "gräva i tråkiga paragrafer" dagarna igenom... och det tyckte hen inte vad vad hen vill göra fram till pension.

    De som hoppade av juristprogrammet uppgav däremot att det var för svårt. Det är mycket man skulle läsa och i snabb takt, att de hann inte ta in så mycket information som det krävdes och att de låg "efter" med tentorna och "orkade inte".

    Det i alla fall de "fall" som vi känner till - som hörde av sig till oss eller som jag och mina kollegor kommit i kontakt med på något sätt. Det är den bilden som vi här på Fråga SYV har skapat oss om de två högskoleutbildningar. Alla som har en annan bild är välkomna att höra av sig! Och alla som har samma bild är också välkomna att höra av sig! Alla synpunkter och erfarenheter tas emot med stor tacksamhet här hos oss på Fråga SYV! :)

    Ang. yrken så är det inte så lätt - för att man kan i princip sitta bredvid varandra och handlägga "sjukpenningärenden" på Försäkringskassan - både med juristprogrammet i bagaget och som utbildad personalvetare och ha samma lön och i princip exakt samma arbetsuppgifter (och jurist har läst 1,5 år längre på högskolenivå och har mer skulder till CSN och började jobba 1,5 år senare än personalvetare). Så ekonomiskt kan det många ggr vara fördelaktigare att satsa på kortare högskoleutbildning.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA