Ali Ahmed Hagi
    Jag tog examen från mitt hemland som yrkeslärare 1988, men jag har jobbat som ämneslärare (engelska, matematik och vetenskap) i mer än 9 år i mitt hemland och i Jemen tills jag kom till Sverige. Därefter blev jag modersmålslärare i Motala kommunen i 3 1/2 år. Nu jobbar jag som personlig assistent i mer än 8 år. (okså Kan jag ansöka VAL -program eller ULV-program?)
    Obs: Mina kvalifikationer från mitt hemland blev inte godkända av UHR eftersom de inte kunde nås mitt universitet pga mitt lands inbördeskrig.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du kan söka jobb som lärare, trots att du /som det ser ut idag/ ej kan bekräfta att du är utbildad Lärare. Det är lärarbrist och även obehöriga lärare kan /ofta/ få jobb, i alla fall vikariat eller andra sorters tillfälliga anställningar.

    Angående VAL - så gäller följande:
    Inom VAL kan personer som arbetar som obehörig lärare komplettera för att nå lärarexamen. Utbildningen omfattar som mest 120 högskolepoäng och det krävs tidigare högskolestudier för att bli antagen. ... Som jag förstår din situation, så arbetar du idag inte som lärare; och det går inte bekräfta att du har läst på högskolenivå i ditt hemland (pga du ej har med dig de betyg som skulle bekräfta det); har du läst på högskolenivå i Sverige?

    Angående ULV - så gäller följande:
    ULV_Utbildningen vänder sig till de som har:
    Minst en 2-årig utländsk avslutad lärarexameneftergymnasial nivå
    och godkänt betyg i
        Svenska 3/Svenska som andraspråk 3 eller motsvarande, alternativt har godkänt resultat i TISUS-testet (dvs är behöriga, vad gäller svenska språket, att läsa på högskolenivå).
    Du får givetvis vända sig direkt till de utbildningsansvariga i VAL och/eller ULV, men som det ser ut för mig, så är du inte behörig till ngt. av de utbildningar (om de kan göra ett undantag, vet inte jag - det får man fråga dem direkt).

    ***
    Ett annat alternativ som du kan titta på är att söka till >> yrkeshögskola - utbildning till lärarassistent eller studiehandledare.

    ***
    Det finns även andra yrken som jobbar i skolan - bland annat Skolvärd/skolvärdinna, Skolmåltidsbiträde, Utbildningsadministratör, Vaktmästare.

    • : Tack så mycket om ditt omedelbara svar. Kan du dock berätta för mig hur man ska vara bibliotekarie.
    • Anna : Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/bibliotekarie
    • Anna : För att bli bibliotekarie utbildar man sig inom högskolan och läser biblioteks- och informationsvetenskap. Bibliotekarieutbildningen tar tre till fyra år och leder fram till kandidat- eller magisterexamen. Utbildning i biblioteks- och informationsvetenskap finns även som distansutbildning på halvfart.
    • : Tack så mycket.
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,
    yrke speciallärare kräver i Sverige en vidareutbildning (speciallärarprogrammet), som ges för behöriga Lärare.
    Ofta krävs det att man efter det att man fick sin lärarexamen, även ha arbetat i ett par år som lärare (efter lärarexamen).

    Det går snabbare att bli lärare i engelska; det kan man bli - om man har tur och läser på heltid - på endast 3 år. Sök läsa engelska A, B och sedan C på högskolenivå; kurserna kan heta Engelska I, II och III /det är 90 högskolepoäng inom engelska, som motsvarar 3 terminers studier på heltid, som du behöver skaffa dig/. Sedan, om du har tur, kan det finnas KPU (kompletterande pedagogisk utbildning), där de tar in med endast ett undervisningsämne.
    KPU är utbildning på 90 hp (3 terminer på heltid eller 6 terminer på halvtid).