Lydia

    Hej, jag vill vidareutbilda mig till psykoterapeut med en socionomexamen som grund. Därför undrar jag om socionomprogrammet med storstadsprofil i Södertörns högskola på något sätt kan vara negativt? Kan storstadsprofilen påverka mig på något dåligt sätt i det längre loppet? Skulle det vara smartare att söka till ett ”vanligt” socionomprogram? Utan en profil? Och sedan undrar jag även om man söker till psykoterapeut med meriter? Hur ser det ut då?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lydia,

    det vi på Fråga SYV vet om yrket Psykoterapeut och om vägen till det yrket - uppger vi på framtid.se/yrke/psykoterapeut - det är en lång och ganska osäker väg.
    Du måste först komma in på socionomprogrammet och sedan läsa i 3, 5 år och då är vi Fyra år framme i tiden, redan. På så lång tid kan reglerna förändras ganska mycket. Vi vet vad som gäller idag, men inte vilka ändringar som kan beslutas om i framtiden.
    Det kan vara smartare att i första hand försöka komma in på en "vanlig" utbildning till socionom, men det betyder inte att "storstadsprofil" kommer att på ngt sätt bli "negativt" om du senare väljer att försöka gå mot yrket psykoterapeut.
    ******
    Den info vi senast fick från ansvariga på psykoterapeutprogrammen var att de prioriterar psykologer och läkare som söker och endast i andra hand - socionomer eller personer med en annan utbildning (det har hänt ngn gång att ngn med grundutbildningen Arbetsterapeut eller specialistsjuksköterska kom in).
    Alltså, är det tyvärr så att chansen att med grundutbildning "socionom" komma in på psykoterapeutprogrammet är inte särskilt stor. Jag vet inte om "storstadsprofil" skulle ses som merit eller som ngt. "negativt" och jag tror inte det går få förhandssvar på den frågan, du kan dock försöka få svar från de utbildningsansvariga för psykoterapeutprogrammet; jag tror tyvärr att de inte kommer "förbinda" sig på ngt. sätt genom att ge ett definitivt svar. Detta bl.a pga reglerna kan ändras i framtiden + att utbildningsansvariga kan alla bytas ut inom några år och de som ger svar idag, kanske inte jobbar med de frågorna när du ska söka... sedan, är det många Olika aspekter som tas i beaktning, inte endast inriktning på grundutbildningen... så "summan av kardemumman" blir att du får chansa och om du inte vill chansa - sök en "vanlig utbildning" i första hand.
    Vänligen
    Julia syv