Hejsan,
    min åsikt är att man behöver stor Tålamod, Empati men även förmåga att "avskärma sig" och inte "ta jobbet hem" - för att kunna jobba som kurator. Det är lätt att "gå in i väggen" när man dag in och dag ut träffar människor med diverse svåra problem; man kan bli så pass påverkad att man inte orkar jobba och "går in i väggen", men man får inte vara okänslig heller och bara "borsta av sig" och säga till folk "skärp dig", ta dig i kragen och lös dina problem - sluta "gny", typ så... utan man måste lyssna och ta åt sig men inte ta åt sig för mycket (det är en svår balans-gång som inte alla kan klara av att hålla).
    **************
    ang. antagningsgränser
    Man vet inte hur det blir framöver; det går att titta på hur det var förut - det kan du själv göra på www.studera.nu men om många söker till just de orter där antagningsgränsen var lägre förut så kan det blir många sökande där och antagningsgärnsen kan då gå upp.
    Jag tänker också på boendefrågan; vad "hjälper det"om du t.ex kommer in på socionomprogrammet som inte är på distans och måste då hitta boende men ej hittar boende, då kan du ju ändå inte läsa där, eller?

    Jag tycker det är lätt att hitta antagningsstatistik på lärosätenas gemensam sida www.studera.nu

    Gör så här: gå in på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=socionom och där väljer du en viss utbildning - t.ex och när du klickar på "Socionomprogrmamet" Örebro universitet - så ser du bilden, ovan - och till höger ANTAGNINGSSTATISTIK - ett ord, som också är en Klickbar länk; klicka på det ordet, så öppnas det en tabell där du kan se siffrorna från tidigare antagningsomgångar.
    **********
    Du kan söka till 12 olika socionomprogram (t.ex på 12 olika orter - eller kanske på samma ort: både på plats och på distans, där det erbjuds distans-alternativet)... Prioritera helst så att du i första hand söker till en ort där du har boende eller vet att du kan fixa boende. Det är givetvis smart att inte uppta alla de 12 alternativ som du kan söka till med utbildningar där antagningsgränserna brukar vara mycket högre än det meritvärde som du har - då har du små chanser att komma in någonstans.

    Du kan samtidigt som du söker till högskola-universitet även söka utbildningar inom andra skolformer, t.ex inom yrkeshögskola - ansökan till yh-utbidlningar och till högskoleutbildningar påverkar inte alls varandra;
    Exempel på yh-utbildningar som kanske kan intressera dig:
    Campus-nykoping/specialistbarnskotare-cny-nykoping
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/integrationspedagog-hudiksvall
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/behandlingspedagog
    hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog-karlskrona
    botkyrka/lararassistent-xenter-stockholm

    • elev :

      hmm jag förstår! Har aldrig förstått hur man ska göra om det där om boende. Har hört att vissa ställen erbjuder studieboende, vet du någonting om detta? Ska man börja leta nu efter boende eller vänta?

      Undrar också vad för sorts praktik man gör inom programmet om det är så att man väljer att bli kurator efteråt?

      Som person är jag lite blyg och igendragen, borde jag ge upp min dröm om att bli psykolog? :(

    • Julia :

      Folkhögskolorna utanför stora städer brukar, för sina studerande, erbjuda Internat. Vissa högskolor-universitet kan ha "tak-över-huvudet" garanti (som kan innebära att i värsta fall få låna en sovsäck och sova på golvet i skolans matsal...). Ang. börja leta boende eller vänta?-om du vet i vilken stad du behöver boende, börja leta nu. .... ang. "praktik" för blivande kuratorer; först ska man ta examen som socionom, vilket tar 3,5 år, och att läsa vidare blir då en senare fråga. På den tiden du läser till socionom (7 terminer) kan också reglerna och praktikmöjligheterna ändras ganska mycket. ... Psykolog kan man i Sverige bli endast via psykologprogrammet, som är mycket populär och kräver mycket hög merit. Alla A-betyg räcker inte; man måste även ha meritpoängen också eller mycket högt resultat på höskoleprovet. På psykologprogrammet läser man i Sverige i 5 år.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vill nu svara på din kommentar om "hur ska man göra med boende"... för studerande. Det är en mycket svår fråga. Som myndig, över 18 år, får man själv ta ansvar för sin ekonomi och sitt boende. Det är ibland mycket svårt. Det är mycket fördelaktigt att kunna bo hos någon familjemedlem under studietiden (det är både tryggare och billigare).

    Om man idag har ett bra boende men utbildning man vill gå ges på andra orter, kanske ska man försöka hitta utbildningar på distans, då kan man stanna och bo där man redan idag bor och läsa ändå (på distans).

    Studerande löser boendefrågor på väldigt många olika sätt; vissa lyckas inte och hoppar p g a det av studierna, tyvärr. Andra flyttar runt mellan olika kompisar och bekanta (bor i "sovsäcken", mer eller mindre...). Har man tur och kan bo hemma hos föräldrar eller andra familjemedlemmar under studietiden, då ska man vara glad för det och uppskatta det!

    Andra lösningar: jobba i några år, spara pengar och försöka köpa en liten lägenhet på studieorten (kanske gå ihop 2-3 personer och köpa tillsammans) och dela på boende under studietiden sen; se om det finns boende inom Pendlingsavstånd - kanske pendla upp till fem-sex mil enkel väg till skolan?