Helena

    Hej! Jag har bestämt mig för att vidareutbilda mig inom ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat, psykisk hälsa och friskvård. Jag har tidigare studerat på eftergymnasial nivå men känner att jag behöver en högre utbildning för att kunna få ett bra arbete. Nu har jag kommit in på tre olika utbildningar men med inriktning friskvård. Den ena är som specialistutbildad undersköterska med inriktning psykisk ohälsa. Den andra är på Frans Schartau och Apotekstekniker (YH utbildning). Den tredje på Karolinska till Leg. Arbetsterapeut. Alla jätte intressanta. Den sista är såklart den som ger något mer eftersom den är dubbelt så lång. Men är ändå så osäker. Jag är 51 år och har visserligen många år kvar att arbeta men behöver ändå er syn på detta. Kan även tillägga att jag är utbildad Coach, undersköterska och friskvårdrådgivare sedan tidigare. Så vilken utbildning tror ni är bäst?

    • Milla : Grattis till dina studieplatser! Så roligt att du kom in! Jag tänker bl.a på åldergränser i frågan om studiemedel och kommer nu skriva ett nytt svar till dig!
    • Milla : Om en av dina utbildningar är på deltid, kanske du kan läsa 2 utbildningar samtidigt, en heltidsutbildning + en halvtidsutbildning på distans.
    • : Alla tre är på heltid :) Jag har fått ok på studiemedel.... jätte kul att kunna välja utbildning men kan inte bestämma mig. YH eller en högskoleutbildning...?
    • Milla : Läs gärna även mitt svar, nedan ...;)
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Helena;
    du får söka till alla de utbildningar samtidigt.
    Antagning till högskolor/universitet och till yrkeshögskoleutbildningar sker helt oberoende av varfandra, och till yrkeshögskoleutbilndingar söker man direkt till varje yh-skola (på så sätt kan man söka till alla yh samtidigt och komma in på många olika yh och samtidigt även få plats på en högskoleutbildning).
    Det är, alltså, om du blir ANTAGEN på alla de tre utbildningar som du nämner i din fråga som det blir en "riktig fråga": vilken du ska gå? det finns ju ingen anledning att avstå från att söka någon av de utbildningar.
    Att man söker till en utbildning betyder tyvärr inte att man blir antagen. Och detta även man har bra meriter; för att andra sökande kan också ha höga meriter och antal utbildningsplatser är begränsat. T.ex har frans-schartaus-handelsinstitut/apotekstekniker-sthlm 35 platser och yh-region-kronoberg/psykiatrispecialiserad-underskoterska-skotare-boendestodjare-kronoberg har endast 20 platser.
    Det kan tyvärr bli så att du inte kommer in på någon av de utbildningar du söker. Detta skriver jag absolut inte för att göra dig ledsen (jag har ju ingen aning om du kommer in eller inte), utan för att uppmana dig att söka så många olika utbildningar som möjligt!
    Inom högskola/universitet får man söka upp till 12 alternativ samtidigt, men måste priortera "i första hand", "i andra hand" o s v.
    Inom yrkeshögskola behöver man inte prioritera; du kan söka alla de olika yh i första hand och kan få plats på flera olika yh och om det blir så, så kan du välja sen vilken du vill läsa.
    OBS! i jan-februari 2020 kommer nya yh beviljas och kommer dyka upp på www.yhguiden.se

    Vänligen
    ANNA

    • : Jag förstår inte ditt svar... Jag skriver att jag har kommit in på alla tre av mina val men vet inte hur jag ska välja.
    • Anna : Men så bra att du kom in på utbildningarna... jag trodde du menade att du "kommit på att de här utbildningarna vill du läsa". ...
    • Anna : Vilka datum börjar utbildningarna? Jag tvivlar på att de alla börjar samtidigt. Yrkeshögskoleutbildningar visar upp väldigt bra resultat av att ge jobb direkt efter utbildningen. YH är också kortare. Jag "röstar" i så fall på att ditt val bör stå mellan yh-utbilnidngar. Tänk också på bostadssituationen - om du behöver flytta på att gå ngn av utbildningar... Om man kom in på en utbildning, brukar man säga att man är ANTAGEN och behöver ge svar på antagningsbesked.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, och GRATTIS!
    Anna SYV skriver i kommentaren till din fråga om att yrkeshögskoleutbildningar visar upp väldigt bra resultat av att ge jobb direkt efter utbildningen, och det stämmer; så är det.
    Men jag tänker samtidigt på att det är nu kanske din sista chans att få läsa en längre (akademisk) utbildning; CSN begränsar antal veckor med lån pga den sökandes ålder och från det året man fyller 52 får man som max låna under 120 veckor (3 år eller 6 terminer - och det är precis så lång arbetsterapeutprogrammet är). Om du nu inte tar chansen att påbörja en längre utbildning, kommer du i framtiden inte ha den möjligheten om du är under studier beroende av studiemedel. Info om åldersgränser i fråga om studiemedel - var god se csn.se/åldersgränser

    Du frågar "Vilken utbilding är bäst"? Och här kan man tänka väldigt olika. Mycket beror på vad det främsta Målet för dig är - att få mer Kunskap eller att få Jobb?
    Det finns exempel på att folk går i ålderspension och börjar läsa på universitetet då är inte deras mål att få jobb, utan de läser för att de tycker det är roligt.
    Om ditt främsta mål är att få ett jobb - då kan Yrkeshögskoleutbildningar vara bättre val: de är kortare och du kommer bl.a även ha kortare tid med "förlorad arbetsinkomst", vilket sker under utbildnings-tiden. Du lånar också mindre pengar, om du tar studiemedel med lånedel. Och du kommer att ha fler arbetsår innan pensionen; du kommer också söka ett nytt jobb när du är yngre (jämfört med om du går en 3-årig utbildning, till arbetsterapeut).

    ****
    Ett "kreativt förslag"
    T.ex den här yh går på halvtid på distans; och det skulle inte vara omöjligt att kombinera den med en annan, heltidsutbildning.

    Studie- och yrkesvägledare