T
    Hej SYV! Jag går första året på gymnasiet, men har redan börjat läsa om olika program på universitetet. Jag fann några som var intressanta, bland annat Human Rights och European Studies. Min fråga nu till dig är vad för olika yrken man kan utbilda sig till genom de olika programmen.

    Jag undrar också vilka behörigheter man behöver för att söka till de olika programmen samt om det är bra program att söka till för någon som är intresserad av att jobba med något samhällsbyggande, som jag då är.

    / Thea

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Thea,

    du ställer en intressant och viktig fråga men som också är mycket svår att svara på och det av olika anledningar:

    1. utbildningsutbud är inte konstant, utan kan förändras. Vilka högskoleutbildningar i Sverige som kommer att starta hösten 2021 kommer fastställas troligtvis till mitten av mars 2021, då ansökningsperiod börjar;

    2. inom "samhällsbyggande" är yrken ej reglerade, vilket betyder att arbetsgivaren bestämmer ganska fritt vilken utbildning hen föredrar (finns ingen legitimation eller några strikta regler ang. vilken utbildning eller erfarenhet man bör ha) - därför är det extremt svårt att ge några råd (eftersom olika arbetsgivare kan tänka olika).

    Det är bra att du planerar på lång sikt. Dock går det inte att planera - på lång sikt - i detalj.
    Det du kan göra är att kika på många olika yrkespresentationer på www.framtid.se och se vad som står under Utbildnings-avsnittet - men det är mest "rekommendation" vad gäller yrken inom samhällsbyggande - jämför med läkare där man tvunget måste ha examen från läkarprogrammet eller bussförare - som måste ha busskörkort.
    Samhällsbyggare kan ha diverse olika utbildningar.