Amanda

    Hej! Jag har alltid varit intresserad av psykologi och människors beteenden men jag har tyvärr inte betygen för att komma in på psykologprogrammet. Min fråga är: finns det några liknande yrken? Jag har tittat på socionomprogrammet där man kan vidareutbilda sig till psykoterapeut. Jag har även tittat på beteendevetare och specialistsjuksköterska inom psykiatri. Hur skiljer sig dessa yrken åt i arbetsuppgifter? Vad är mest likt psykolog?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda, kika också på Psykologisk coach>>

    Psykologer får ställa diagnoser; det får inte de andra professioner göra, som du nämner i din fråga.
    På vilket sätt menar du att de andra yrken ska likna psykolog-yrket? är det SAMTAL som psykologen för med pacienterna? eller ngt. annat?
    Om du vill jobba med "samlat" som ditt främsta verktyg, då kankse SYV>> är ett passande yrke för dig? Titta också på flera yrken - KAA-ansvarig>>

    och Arbetsförmedlare>> t.ex.

    Att du skriver om att du "inte har betyg" för att komma på psykologprogrammet... här kan högskoleprovet bli "ingångsbiljett" in på utbildningen. Gör högskoleprovet. Du förlorar inget mer än anmälninsavgift på 450 kr. på att anmäla dig till högskoleprovet

    • : Jag menar bl.a. samtal med personer i svåra situationer med hjälp av psykologins teorier och verktyg. Läste samhällsvetenskap med inriktning beteendevetenskap på gymnasiet och psykologin var det jag fastnade för mest. Jag har försökt göra högskoleprovet men betygen räcker inte.
    • Julia : Högskoleprovet brukar man få högre resultat på när man gör HP nästa gång. Det närmsta jag kan komma på är Socionom och söka jobb som kurator eller från socionomprogrammet försöka på sikt komma in på Psykoterapeutprogrammet.