Ida
    Jag har kommit fram till att jag vill inspirera och hjälpa människor till att leva ett hälsosamt liv med kost, hälsa och träning. Vad för yrke passar då mig, och vad innebär de olika yrkena? Jag tycker det är så svårt att veta vad man egentligen gör då man får höra ett yrkesnamn. Även vad passar egentligen mig för gymnasieprogram med tanke på att jag vill jobba med det jag nämnde? (visst.. jag kan ändra mig sen, men känns rätt nu)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ida!

    roligt att du vill inspirera och hjälpa människor till att leva ett hälsosamt liv med kost, hälsa och träning.

    du kanske redan läste Brendans kommentar med förstag på några olika yrken. Jag kan fylla på med ännu fler yrken som kanske blir av intresse för dig:

    Gastronom>>

    Nutritionist>>

    Friskvårdsterapeut>>

    Personlig tränare>>

    Lärare i idrott och hälsa>>

    Hälsopedagog>>

    Folkhälsoplanerare>>

    Friskvårdskonsulent>>

    Som du ser, finns det olika yrken som på olika sätt arbetar för att folk ska ha bättre hälsa genom att ha en hälsosam livsstil.

    På gymnasiet kan du gå olika program för att senare nå ditt mål. Personligen tycker jag att Vård- och omsorgsprogrammet>> är ett mycket bra alternativ. Redan på gymnasiet lär du dig på VO ett yrke - Undersköterska>>

    titta på Programplan för VO>> och du ser att man inom Programfördjupningen får läsa bland annat kurser "Kost, måltid & munhälsa", "Vårdpedagogik och handledning" och "Mental träning". En kurs "Hälsopedagogik" ingår som obligatorisk kurs i VO.

    Efter VO kommer du att ha många olika alternativ: du ska kunna jobba ett par år direkt efter gymnasiet, börja tjäna pengar och komma in i arbetslivet för att senare kanske läsa på högskola eller på yrkeshögskola.

    Bästa hälsningar & lycka till med ditt gymnasieval

    L. :)

    Liselotte