Clara
    Hej! Jag skulle behöva lite vägledning angående yrkesval. Jag är intresserad av att arbeta med hälsa, specifikt sexuell hälsa och sexualupplysning generellt. Jag har varit inne på att utbilda mig till barnmorska, men jag är inte intresserad att vara med vid förlossning, utan jag skulle då vilja jobba på ungdomsmottagning och hjälpa ungdomar med preventivmedel, sexuell hälsa m.m. Min fråga är, vilket yrke ska jag satsa på för att jobba med det jag vill jobba med?
    • Anna :

      umo.se kan du se vilka yrkeskategorier jobbar på Ungdomsmottagningar. Det är läkare/gynekologer; sjuksköterskor/barnmorskor, ungdomssekreterare/socionomer och undersköterskor; psykologer också... lite olika på olika mottagningar.

    • SYV-besökare :

      På UM, ungdomsmottagningar arbetar de som är utbildade till Socionom, barnmorska eller sjuksköterska. Skillnaden är ju den att barnmorskan får skriva ut preventivmedel (har "förskrivningsrätt") men samtliga yrkesverksamma pratar om preventiva medel och sexuella vanor och andra frågor. Mvh SYV

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Clara,

    kika exempelvis på yrke/sexolog och i grunden är det bra att ha utbildning till sjuksköterska (examen från sjuksköterskeprogrammet).
    Andra yrken som du kan funderar över är läkare och psykolog. Läs också om hur Barnmorskor (som i grunden är sjuksköterskor) jobbar på Ungdomsmottagningar jobba på ungdomsmottagning och hjälpa ungdomar umo.se/att-ta-hjalp/ungdomsmottagningen/barnmorska

    Man kan jobba på lite olika sätt  - men lite olika "vinklar"... även Kurator och Lärare kan jobba inom det område som du vill jobba inom.
    mvh
    ANNA

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Clara,
    Sexualupplysning är det flera personalgrupper som jobbar med, men det krävs medicinsk utbildning i form av utbildning till barnmorska eller läkare för att kunna ge råd om och skriva ut recept på preventivmedel.
    På ungdomsmottagningar jobbar läkare, barnmorskor och kuratorer. Ibland också psykolog, sjuksköterska, undersköterska, dietist, beteendevetare och ibland också "ungdomssekreterare" som oftast är socionomer i grunden.
    Sexualupplysningen har alla de ovan nämnda yrkesgrupper gemensamt, men det är bara läkare och barnmorska som kan förskriva preventivmedel (mer än 80% av alla preventivmedel i Sverige skrivs ut av barnmorskor, finns det uppgift om - maj 2019).
    Hälsningar
    L.

    Liselotte
    SYV-besökare SYV

    Hejsan,

    Vill du arbeta med prevention, sexuell och reproduktiv hälsa så är det barnmorska du helst ska satsa på att utbilda dig till. Detta för att det är enbart läkare samt barnmorskor som har förskrivningsrätt (får skriva ut recept på) - på preventivmedel.

    På Ungdomsmottagningar kan man annars jobba även som sjuksköterska men gärna då med en vidareutbildning i sexologi eller andrologi.

    Som sjuksköterska på en Ungdomsmottagning kan du göra allt som en barnmorska gör förutom P-medelsrådgivning och åtgärder kopplade till preventivmedel såsom spiralinsättningar och P-stavar som ska in och ut.

    Och barnmorskor gör även gynekologiska undersökningar som inte en sjuksköterska gör. Även psykosocial personal såsom kuratorer, samtalsteraputer och psykologer arbetar på UM, ungdomsmottagningar i Sverige idag.

    Vänliga hälsningar
    S.