Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Daniela,

    det är inte obligatoriskt att läsa modersmål på grundskolan eller på gymnasiet. Det finns dock fördelar i att göra det.

    Fördelar på grundskolan
    har man högt betyg i Modersmål i sitt Slutbetyg från grundskolan, kan man "ersätta" sitt sämsta betyg med betyget i modersmål (om man har fler än 16 betyg, väljer man 16 betyg som ger högst "betygspoäng" - har man fler betyg, har man mer att välja bland... men om man har lågt betyg i modersmål, kommer kanske det betyget ej spela någon roll)...

    Fördelar på gymnasiet
    man kan läsa Modersmål 1, 2 och/eller Aktiv tvåspråkighet - på gymnasiet, t.ex inom Individuellt val. På så sätt "slipper " man läsa andra kurser. Har man bra kunskaper i sitt modersmål, kan man kanske få läsa sitt modersmål som MODERNT SPRÅK 3 och 4 och få Meritpoäng; eller så kan man göra prövning efter gymnasiet och få betyget i Moderna språk 3 och/eller 4 och tjäna meritpoäng för det. Detta blir svårt att göra om man saknar tillräckliga kunakaper i sitt modersmål.
    DÄRFÖR VILL JAG PÅSTÅ att det finns fördelar i att fortsätta läsa sitt modersmål. Men det viktigaste är kanske att man skaffar sig Kunskaper i ännu ett "extra" språk, vilket kan medföra stora fördelar i framtida yrkeslivet.

    Vänligen
    Julia SYV