Denise

    Hej, jag går just nu andra året på humanistiska programmet. I framtiden funderar jag på att bli ämneslärare i grundskolan (på högstadiet). Jag skulle då vilja bli lärare i svenska, och sedan funderar jag på att bli lärare i moderna språk också (tyska och/eller spanska). Jag läser just nu steg två i spanska och tyska har jag aldrig läst, men det är mitt modersmål och jag kan tala språket flytande och i stort sett skriva det felfritt också (jag har dock aldrig haft tillgång till modersmålsundervisning sedan jag flyttade till Sverige och började i tredje klass på grundskolan här). Jag kommer att läsa spanska i trean med, men undrar om jag behöver läsa även steg 4 (eller till och med 5 och 6) för att kunna utbilda mig till en lärare i spanska? Och hur ska jag göra med tyskan? Jag vill även tillägga att jag ej läser SVA (svenska som andraspråk) på gymnasiet utan den "vanliga" svenskan. Som individuellt val läser jag matematik 2b (tänkte att denna information kanske på något sätt är relevant). Tacksam för svar, med vänliga hälsningar.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

     Hej Denise, så roligt att du vill bli lärare! :)

    Det finns 2 "huvudvägar" till att bli Behörig lärare:
    - söka till ett Program
    eller
    - läsa fristående kurser i de ämnena som du sedan vill undervisa i och efter det - KPU, kompletterande pedagogisk utbildning.

    Det är bekvämare att gå via "ämneslärarprogrammet". Men i fall inget passande program finns - är man kanske tvungen att gå via KPU.

    Kika gärna på vilka ämneslärarprogram som Örebro universitet erbjuder - i alla fall just nu: www.oru.se/utbildning/lararutbildning/vill-bli-larare/hitta-ditt-lararprogram/ och du får gärna ta direktkontakt med studievägledare på den högskola/universitet där du vill läsa efter gymnasiet, ex finns kontaktuppgifter till Studievägledningen för lärarutbildningen i Örebro på www.oru.se/utbildning/lararutbildning/studievagledning-for-lararutbildningen/

    Lärarutbildningar genomgår stora och ständiga förändringar. Idag kan vi inte vara säkra på hur lärarutbildningar ska se ut när det blir dags för dig att söka. Utbildningsutbud fastställs till 15 mars för de högskoleutbildningar som ska börjar på hösten, dvs för din del är det 15 mars 2019 - om du ska söka till hösten 2019.

    Det jag kan ge ett definitivt svar på är att det ej spelar roll om du på gymnasiet läser Svenska eller SAS, svenska som andraspråk.
    Som det är nu, så är det vanligt att man på grundskolan är behörig lärare i 3 ämnen; och som gymnasielärare är man behörig i 2 ämnen. Gymnasielärare är också behörig att undervisa i samma ämnen på grundskolan. Så, om du t.ex utbildar dig till lärare i Svenska och Spanska för gymnasiet, blir du samtidigt också behörig att undervisa i de ämnen på grundskolan.
    Att du kan tyska är mycket bra. Men du har kanske inte de betygen som du kan behöva ... frågan är då om du vill skaffa dig betygen i tyska eller om du kanske satsar på "formell behörighet" i Svenska och Spanska - och du ska säkert också kunna få undervisa i Tyska, om du kan tyska, och om behovet av lärare i tyska kommer att finnas.
    Jag tänker så här: undervisningsmetodik i "främmande språk" är samma... dvs undervisningsmetoder i hur man i Sveirige i Tyska och i Spanska kan inte vara olika. Och om du lär dig att lära ut spanska, och samtidigt kan tyska - borde du kunna undervisa i tyska lika bra som du kan undervisa i spanska. Formellt sett, kanske du inte blir behörig i Tyska, men jobba som tyskalärare, det tror jag att du ska kunna göra.

    Att skaffa sig formell behörighet som lärare i tre olika språk kan ta lång tid. Om du satsar på att bli Grundskolelärare, blir du inte behörig att undervisa på gymnasiet. Det kan vara fördelaktigt att satsa på att bli Gymnasielärare, då blir du också behörig att undervisa i samma ämnen på grundskolan, men att bli behörig i tre ämnen på gymnasiet - kan mycket lång tid (uppåt 7 år).

    Ang. läsa spanska kurser - läs både Spanska 4 och 5, om du kan. Det kommer att göra dig behörig till att söka utbildning "lärare i spanska" och ger dig också Meritpoäng /för moderna språk 4 och 5 får du max i merit inom moderna språk/.

    Sammanfattning
    läs Spanska 4 och 5, om du kan. Fundera på om du vill satsa på att bli behörig Gymnasielärare eller Grundskolelärare. "titta ut" de lärosätena /högskolor/universitet/ där du i första hand vill läsa och läs på deras hemsidor; ta kontakt med studievägledare på de lärarutbildningar som du i första hand vill söka till.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    L. :)

    Liselotte