Tina
    Hej!

    Jag avslutar snart mitt andra år på det natuvetenskapliga programmet. Jag kommer gå ut det tredje året med ca 19.3 i meritvärde. Min dröm och det enda jag kan tänka mig att jobba som är läkare men det krävs ca 21.7 för att börja läkarlinjen vilket jag inte har.

    Jag har gjort högskoleprovet och kommer fortsätta göra det men jag tror inte att jag kan klara av att få högre än 1.7 som man behöver.

    Vad ska jag göra efter mitt tredje år? Jag vill inte sitta och lata mig utan vill så fort som möjligt bli antagen till läkarutbildningen. Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tina,

    jag förstår att du vill så snart som möjligt bli antagen till läkarprogrammet.

    Det du kan göra är att fortsätta göra högskoleprovet varje gång tillfälle ges.

    Du kan också söka i >>PIL - alternativt urval på Karolinska institutet, där det kan räcka med 1.4 på högskoleprovet, om man har tur.

    Du kan också göra prövningar<<, efter gymnasiet, i de kurser som kommer att ingå i ditt examensbevis - för att försöka höja så många kurser som möjligt till A-betyg.

    Du kan också kika på andra, "liknande" yrken - som t.ex Optiker<<, Audionom<<, Specialistsjuksköterska>>, Barnmorska>>, BMA<<, Apotekare<< och Kemist>> ... jag förstår att de yrkena är inte desamma som Läkare, men i några avseenden är de ändå "liknande".

    Hoppas att i alla fall Någonting i mitt svar blir på något sätt - kanske lite men i alla fall - till hjälp!

    Vänliga hälsningar och lycka till!

    L. :)

    Liselotte