Arash
    Hej, Funderar på att bli Pilot och undrar hur mycket det kostar att bli det? Har kollat bland annat Svensk Pilotutbildning och såg att det kostar 850 000kronor. Finns det andra alternativ som kanske är billigare eller Kostnadsfria? Vill bli Yrkespilot,
    Vad krävs för att bli det? Kan vemsomhelst bli det? Och finns det skolor till exempel i karlifonien eller los Angeles?

    Mvh

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    I Sverige ligger pilotutbildning inom försvarsmakten eller Inom yrkeshögskola >> - så kika gärna på de alternativen.

    Ang.utb utomlands kan vi tyvärr inte svara...

    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    En komplex fråga du ställde. Man får börja med att skilja mellan kommersiella och icke-kommersiella flygskolor. I Sverige finns det 2 icke-kommersiella flygutbildningar och det är på Lunds universitet Trafikflyghögskolan, TFHS, samt OSM Aviation Academy i Västerås (hette BFSAA tidigare men har nyss blivit uppköpta av OSM). De 2 arrangerar yrkeshögskoleutbildning (vardera 20 platser per år) som är kostnadsfri för den studerande. TFHS som ett universitet har naturligtvis inga platser där man kan betala för sig men OSM har en betalvariant också.

    Om man inte kommer in på någon av de 40 Yrkeshögskoleplatser,som jag tycker att man ALLTID ska försöka söka till först – kan man alltså köpa utbildningen. Och då verkar 850 000 kr som du nämner i din fråga, som en ganska trolig summa. Men du får kolla noggrant för att försäkra dig om att du får allt som behövs i utbildningen och vad som händer om du skulle behöva extra-lektioner.

    Det finns även en yrkeshögskoleutbildning till pilot som tar ut "studerandeavgift" - trots att det är en yh-utbildning - kika på svensk-pilotutbildning.

    Om att läsa utomlands
    Innan europeiska flygets huvudorganisation EASA bildades så var det ganska populärt att åka över och ta flygcertifikat i USA eftersom det var billigare där och man sedan kunde konvertera de amerikanska certifikaten till svenska. Men i och med att EASA bildades har reglerna runt vad som ingår i en konvertering blivit ändrade och de är så omfattande att man inte sparar några pengar på den vägen längre.

    Krav för att komma in
    När det gäller förkunskapskrav är de så olika och så omfattande så där får du nästan hänvisa till respektive flygskolas hemsidor:  TFHS = http://www.tfhs.lu.se/utbildning/trafikflygarprogram/behoerighet-och-urval/, OSM = https://www.osmaviationacademy.com/sv/

    För övrigt finns flygskolorna listade hos Transportstyrelsen.