magnus
    hej det är så att jag går andra året i gymansiet i ekonomi och jag har börjat känna att jag vill jobba som snickare för att jag gillar det och det passar mig. Men jag vill inte byta till bygg för då måste jag gå om ett år och jag är är extremt skoltrött och orkar verkligen inte gå om ett år.
    Så jag undrar finns det några andra sätt att bli snickare?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Magnus,
    Arbetsförmedlingen kan köpa utbildning som leder till snickare för arbetslösa; AF prioriterar långtidsarbetslösa.
    Enskilda arbetsgivare kan också ordna "uppdragsutbildningar" men de föredrar vanligtvis anställa redan "färdiga snickare", men om det inte finns att hitta de färdigt, kan de anställa personer utan relevant utbildning och utbida själva; det händer - dock sällan.
    På komvux kan utbildningar till snickare finnas, men komvux prioriterar de "kortutbildade" dvs de som ej har gymnasiekompetens, utan endast grundskolekompetens. Det finns ingen garanti på att kunna få utbildning till snickare - om du går ut gymnasiet och får Examensbevis eller Studiebevis. Du blir (som reglerna ser ut idag) lågt prioriterad på komvux.
    På arbetsförmedlingen kanske - om du har tur - och orkar och har råd att gå utan sysselsättning under längre tid - kan de köpa utbildning för dig... men det beror helt på om hur reglerna och situationen på arbetsmarknaden ser ut då.

    Det säkraste sättet, om du vill bli Snickare,  är att byta till BA, bygg- och anläggningsprogrammets inriktning Husbyggnad. Även om det innebär att gå om...
    Vänligen
    Julia syv