Tapio
    Mitt mål är att börja forska och behöver först en kandidatexamen som jag tänkte sätta ihop själv på distans. Jag har kommit in på kriminologi 1 på sthlm universitet men som jag förstår så är det bara just 1an som finns på distans. Hur enkelt är det att hoppa över till ett annat universitet och fortsätta med del 2 och 3? Kan jag sedan hoppa tillbaka och läsa kandidat i sthlm. Vet att det är svårt att ge ett exakt svar men rent generellt brukar det gå att hoppa runt mellan universitet?

    Mvh Tapio

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tapio,
    utbildningsutbud är inte konstant, utan förändras. Att det idag inte erbjuds en viss kurs på distans, betyder, som tur är Inte att den ej kan erbjudas på distans i framtiden!

    Ang. läsa "del 1" dvs 30 hp inom ett ämne på ett lärosäte och sedan "del 2" - upp till 60 hp - på ett annat, så kan det uppstå "problem" med vissa "överlappningar", dvs inom del 2 på ett annat lärosäte kan vissa delkurser ingå som du redan har läst inom "del 1" på det andra lärosäte - och det i så fall kommer att fattas poäng sen, när du vill ta ut kandidatexamen.

    Rekommendationen är att läsa "fortsättningshögskolepoäng" inom samma ämne på samma lärosäte, för att undvika ev. "överlappningar".

    Ang. vilka kurser som går att ta i - inom kandidatexamen, så får varje lärosäte bestämma rätt mycket själva, lokalt. De generella reglerna är att endast Avslutade Hela kurser får tas in; att det måste vara minst 180 hp och av dem minst 90 hp inom "huvudämnet", men för övrigt kan olika lärosäten införa olika lokala regler och bestämmelser. Därför behöver du få svar på dina frågor hos det lärosäte där du vill ta ut kandidatexamen.

    Vänligen
    L.

    Liselotte