Emma
    Jag skulle vilja byta linje! Jag går just nu restaurang och livsmedel i trean men skulle vilja byta till barn och fritidsprogrammet. Måste jag börja om redan från åk1 eller går det att börja tvåan? Jag har kollat lite eftersom att jag går yrkesförberedande och vill byta till ett annat yrkesförberedande så är det 400p som jag missar ettan! kan man läsa ikapp dem 400p? eftersom att det är ämnen som bara "tillhör" BF programmet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    det är inte förbjudet för rektor att ta in en elev från Restaurang/livsmedelsprogrammen in i åk2 på Barn- och fritidsprogrammet, men det händer i princip aldrig. Varför?
    Jo, för att det är svårt för gymnasieskolan att anpassa sitt schemat så att eleven har möjlighet att uppfylla kraven för examensbevis.Och även ledig plats måste finnas på programmet.
    Om ledig plats finns kan rektor besluta ta in dig. Du kan därför fråga på alla de gymnasieskolor som erbjuder Barn- och fritidsprogrammet.

    Vår erfarenhet är att det är mycket sällan som rektorerna tar in en elev från ett annat yrkesprogram, eller från ett annat program över huvudet taget. Förklaring är att du ska behöva läsa ett antal kurser från åk1 och samtidigt fortsätta läsa kurser från åk2 - och schemat går oftast inte "ihop", dvs fu måste vara på 2 olika lektioner samtidigt, vilket är omöjligt.

    Sedan tillkommer det svårigheter med praktik. På alla yrkesprogram är 15 veckor praktik obligatoriska. Praktik är på heltid. Inför praktiken måste du ha vissa kunskaper, som du ännu inte kommer att ha pga du ej läste åk1 på BF.

    Jag hoppas att du har tur och fixar det. Lycka till! Du går gärna höra av dig och berätta hur det går. Jag önskar vi kunde hjälpa dig på ngt. sätt - men det tror jag inte vi kan göra ngt mer än att tipsa dig om vilka gymnasieskolor som erbjuder BF-programmet.
    Att fråga på skolorna måste du göra själv; delvis pga vi tror inte du får ett positivt svar någonstans och delvis för att om rektor kan tänka sig ta in dig - vill hen ställa många frågor, som bara du kan svara på, därför är det bättre att du själv frågar - ring eller maila till alla de skolor på vilka du kan tänka dig att läsa.

    ANNA

    I Lund hittade jag endast en gymnasieskola som erbjuder BF - >>gymnasieskolan-vipan

    I Malmö - finns det fyra gymnasieskolor med BF - som du kan se på den här sidan>>

    I hela Skåne finns det 23 gymnasieskolor med BF, var god se skolornas presentationer här>>>.

    Om du kontaktar skolorna ställ första frågan: om de har ledig/tom plats i åk2 på BF. Det är endast i fall de har ledig/tom plats, som de över huvudet taget kan överväga att ta in dig. Sedan är det Rektor på BF (på stora skolor finns programmen uppdelade mellan olika rektorer) som fattar beslutet. Innan rektor fattar sitt beslut, kan hen vilja se din studieplan, dina tidigare betyg och även närvarorapporter från din nuvarande skola.