Nora
    Just nu går jag i tvåan men vill verkligen inte gå kvar där sista året. Tycker skolan är oseriös och trivs inte alls i klassen. Trivs dock med linjen men som jag nämnde vill jag verkligen inte gå kvar i det gymnasiet jag går på nu.
    Min fråga är då; söker man in med sina betyg från högstadiet? Mitt betyg från högstadiet var riktigt dåligt men nu i gymnasiet har mitt betyg höjts sig väldigt mycket!
    Uppskattar verkligen snabbt svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Nora!

    Om du söker till åk1 och vill gå 3 år på det nya gymnasiet, då söker du med dina grundskolebetyg.

    Men om du vill bara gå åk3 på den nya skolan, då är det upp till rektor på den skolan, dit du vill byta - att svara dig om det finns ledig plats. Även om ledig plats finns, kan rektor ändå svara att de inte vill ta in nya elever, t.ex pga du läste andra kurser än deras elever läste (så kan det bli även om man läser på samma program och inriktning).

    I så fall kanske det skulle kunna lösas genom att du går om åk2 på den nya skolan, men då måste plats i åk2 finnas till hösten.

    Kontakta SYV eller rektor på de skolor dit du kan tänka dig att byta med frågan om de har plats och kan ta in dig. Som back up kan du söka till åk1 - via gymnasieantagningen (och i så fall söker du under omvalsperioden med dina "gamla" grundskolebetyg).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för snabbt svar! Har kontakt den skolan jag vill gå i men de kommer tyvärr inte kunna svara på om jag kommer komma in eller inte om ca 1 månad.. Frågade om det fanns plats men det kunde de inte svara på.. Men det verkade inte vara några problem med poängplanen så det var tur! Men är lite fundersam på varför de inte kunde svara på om jag kommer in eller inte om ca 1 månad.. Vet du vad det kan bero på?
    • Liselotte : Det kan bero på många olika saker, t.ex om de har en elev som EVENTUELLT ska slut på skolan (pga hen vill byta till en annan skola eller om hen ska EVENTUELLT flytta till annan ort). Eller så har rektor fått besked att en familj flyttar till orten men en ungdom som behöver plats på programmet (och när hela familjen flyttar till annan ort pga föräldern fick jobb på orten är det ett prioriterat fall) - men det kanske ännu är oklart om ungdomen i familjen stannar på "det gamla stället" för att gå färdigt på gymnasiet eller om hen flyttar med...