Anonym
    Jag har gått i teknikprogrammet i drygt 2 månader nu och jag vet inte vad jag ska göra. Jag känner att ingen av inriktningarna lockar mig, men jag gillar verkligen ämnena jag har nu. Dock blir det för mycket plugg. Sitter uppe till 20 på kvällen och pluggar och har inte tid för något annat.
    Jag vill självklart ha en så bred utbildning som möjligt men jag vet inte om jag klarar av det eller känner motivationen till det.
    Det jag har funderat på att byta till är samhäll. Deras schema är mycket kortare och de har inte lika mycket läxor.

    Jag är rädd för att byta eftersom jag är rädd för att jag ska ångra mig, men samtidigt känner jag att jag kommer ångra mig om jag inte byter.
    Jag vet att jag borde gå utifrån mina egna känslor, men jag vet verkligen inte hur jag känner angående det här.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du har rätt att söka till årskurs 1 till hösten 2020 och du har gott om tid innan dess (du söker under de vanliga Val- och Omvalsperioden) och på nytt konkurrerar med dina grundskolebetyg. Att du nu, i mitten av oktober skulle kunna hoppa in i samhällsvetenskapsprogrammet från teknikprogrammet, tror jag inte på.
    Samhällseleverna har nu i snart 2 månader läst en del kurser som inte du har läst och rektorn kommer med stor sannolikhet svara "nej" på din fråga om att byta ... Så, du kan börja med att undersöka den Praktiska möjligheten till att byta. Jag tror, som sagt, att den inte finns. Och det kanske på sätt och vis är lättare - då vet du att du måste nu fortsätta på din nuvarande utbildning, men att du kan söka till ett nytt program till hösten 2020.

    För varje dag som går så får du mer livserfarenhet och du mognar och dina intressen och mål i livet kan också förändras; ju äldre du blir, desto mer kommer du att vara säker på var din framtida "yrkesintresse" ligger. På så sätt är det fördelaktigt att göra gymnasieval senare; att "gå om" ett år på gymnasiet är inte alls farligt; det är flera elever i varje klass som är några år äldre än resten av klassen. Det blir mer och mer vanligt...

    Vänligen och Lycka till!
    Julia