Kvinna

    Hejsan, Min lillasyster hoppade av HAHAN-programmet nu i höstas pga. speciella omständigheter – gick ut med 11 godkända betyg från grundskolan men som nu skulle vilja läsa SA istället. Min fråga är är hon behörig till ett nationellt program? Eller har hon läst yrkesinriktade program? Jag och hon är jätteförvirrad...den SYV som jobbade på hennes skola tidigare har slutat och de har tydligen inte anställt någon ny ännu... Min syster behöver läsa upp geografi, historia, Idrott&hälsa och religion - de andra ämnena är hon godkända i. //Mvh

    • Anna : Vilket år är din syster född? Detta frågar jag för att se om hon kanske är för gammal för att söka till gymnasiet igen...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Veronica,

    läste din syster på Handels- och adminprogrammet? HA är ett yrkesprogram. De yrkesprogrammen kräver för behörighet 8 godkända betyg från grundskolan.
    De högskoleförberedande gymnasieprogrammen, som t.ex Samhällsvet.pr kräver, för Behörighet, minst 12 godkända betyg från grundskolan; sedan konkurrerar alla behöriga sökande om plats med hur Höga deras grundskolebetygen är. Alltså, att man är Behörig, betyder inte per automatik att man kommer in.

    Både yrkes- och högskoleförberedande är Nationella gymnasieprogram.
    IM, introduktionsprogrammen och IB är Inte de nationella programmen.

    Du nämner "speciella omständigheter" - och då tänker jag på IM: IND.alternativ. på Den utb. kommer man in genom att kurator rekommenderar det till rektorn på IM. Den utb är inte sökbar "på vanliga sätt".

    Jag gissar på att din syster är mellan 16 och 20 år och om hon då idag ej går i skola och inte jobbar eller aktivt söker jobb - så bör ni kunna få hjälp ev en KKA-ansvarig i er hemkommun. Om din syster ganska snart fyller 18 år kan hon komma in på en Folkhögskola. Men utbildningsförvaltningen kan i vissa fall köpa plats på en folkhögskola även för yngre personer. På folkhögskolorna kan man läsa många olika utbildningar, bl.a kan man läsa på Allmänna kurser - mot Grundlägande behörighet (Omdöme om grundläggande behörighet).

    Vilka möjligheter som just din syster har och vad blir bäst för henne - kan inte vi här på fråga syv svara på (vi känner inte din syster; vi vet inte hur gammal hon är och vilken kommun hon är skriven i).

    • Kvinna : Hon blir 17 i april och hon bor i närheten av Helsingborg. Okej, kan hon få hjälp av sin KAA-ansvarige med ansökan?
    • Anna :

      Ta gärna kontakt med KAA-ansvarige; vem eller vilka det är bör ni få svar "på kommunen". ring till växel och fråga. Annars måste Utbildningsförvaltningen veta vem KAA-ansvarig är. Om KAA-ansvarig kan "hjälpa med ansökan" kan inte vi här på fråga syv svara på. KAA handlar om att ungdomar upp till 20 år utan känd sysselsättning bör motiveras att studera eller söka jobb. Vilka möjligheter (lokalt) i den kommunen där din syster i folkbokförd i, t.ex olika Projekt för ungdomar, praktikmöjligheter eller subventionerade anställningar - borde KAA-ansvarig veta.

    • Kvinna : Tusen tack för din hjälp Anna :) Pärla!! Ha en fin dag.
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer