Sara
    Hej, jag går nu i andra året på gymnasiet. Mår verkligen dåligt, mina vänner bytte skola innan jullovet, och nu har jag verkligen ingen att vara med. Har inte ätit lunch sedan vårterminen började dvs under ca 2 och en halv månad. Mina betyg har sjunkit och jag har fått f varningar i mer än hälften av ämnena vi läser. Min frånvaro har också stigit väldigt mycket. Har sökt till de flesta skolorna som finns i Göteborg, men antagligen så svarar de inte på mailet, eller så svara de och sedan slutar höra av sig. Har pratat med både rektorn på min skola, kuratorn och studievägledare, alla tre säger att jag måste lösa det själv och att de inte kan hjälpa mig. Mår verkligen väldigt dåligt och det känns som att jag inte kommer kunna få gymnasieexamen ifall det fortsätter såhär.
    • : Vilket program läser du?
    • : Ekonomiprogrammet
    • Mikael : Är det inriktning Ekonomi eller inriktning Juridik på EK? :)

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    det är väldigt tråkigt att du mår dåligt. Att din skola inte vill hjälpa dig att byta till en annan skola, beror på att de vill ha dig elev hos sig... de vill inte släppa iväg dig till en annan skola, vilket beror bland annat på att din skola förlorar pengar, de kommer ju inte få "skolpeng" för dig när du inte längre är elev på deras skola... det är nackdelen med det systemet som finns idag. Men å andra sidan, en annan skola som har ledig plats borde välkomna dig med öppna armar - för att de får pengar (statsbidrag eller skolpeng) när du skrivs in på deras skola.

    Om du berättar vilket program du går och helst även inriktning på programmet - kan jag se vilka skolor i Göteborg som erbjuder det programmet och vi kan försöka hjälpa dig med kontakter... i så fall, om du vill.

    Tips: fundera över om du vill byta inom samma skola - till ett annat program eller inriktning.

    Har du kontakt med skolläkare eller psykolog? På vårdcentralen, BUP eller någonannanstans? Vad säger dina föräldrar? Du är 18 år och är myndig förstår jag... men föräldrar är ju "föräldrar" ändå och vill ditt bästa och har ändå visst ansvar för dig tills du blir klar med gymnasiet och i vissa fall även längre - tills du blir 20 eller 21 år...

    Hör av dig och svara på mina frågor! Jag ska försöka hjälpa dig allt jag kan!

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Förutom gymnasiet, kanske kan en folkhögskola<<< vara ett bra alternativ för dig att byta till?

    • : Oj, såg visst att jag hade skrivit fel födelseår, är 17 fyller 18 till höst. Men jag har pratat med min mamma (enda vårdnadshavaren) och hon tycker också att jag borde byta ifall jag känner såhär. Har inte pratat med någon skolläkaren eller psykolog, utan endast personalen som jobbar i min skola. Just nu går jag i ekonomiprogarmmet inriktning ekonomi, men har inget emot att byta till juridik. Ja, jag skulle jätte gärna vilja ha hjälp med kontakter. Mvh.
    • Mikael : Det som är rimligt att förvänta sig är att du till hösten 2017 kan komma in i åk2 på en ny skola. Även Samhällsvet.programmet eller Estetiska programmet skulle "funka" på så sätt att du kan uppnå kraven för examensbevis - dina betyg från åk1 på ekonomiprogrammet kan passa in i examensbevis från Samhällsve. eller från Estetiska, inrk.Estetik & media. På så sätt breddar du "sökfältet" och kan även söka plats på skolorna utan EK, men med SA och ES, inrk. media.
    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej Sara, jag vet inte om du är pigg på alternativet FOLKHÖGSKOLA - men jag har gjort några förfrågningar och fick nu svar från Grebbestads folkhögskola som har Internat, dvs man kan bo på skolan.

     De hälsar dig att du kan söka under våren och börja på Grebbestads folkhögskola i slutet av augusti.
    Den skolan har fem inriktningar på Allmän kurs. Tre dagar undervisning i gymnasiegemensamma ämnen och två dagar med någon inriktning. Se på hemsidan:

    http://www.grebbestads.fhsk.se/

    Skola har Öppet hus den 8 april 2017. Då visar de upp skolan och internatet.
    Det går fint att komma vid något annat tillfälle också. Bara att ta kontakt!

    Vänliga hälsningar
    Grebbestads folkhögskola
    Tel 0525-199 20

    Även Hjo folkhögskola svarade att det finns möjlighet att börja där med start i augusti. Om du kan tänka dig det, behöver du skicka in ansökningshandlingar som du hittar på hemsidan www.folkhogskolan.com.

    Annars går det bra att kontakta studierektor Henrik - [email protected] - så kan han berätta mer och svara på dina frågor, hälsar han. :)

    Wendelsbergs folkhögskola<< har tyvärr inte plats att ta emot någon mer elev under den här terminen, men deras studievägledare och lärare hälsar att du är välkommen att söka till deras Allmänna linje i höst.
    Vill du komma på ett besök, kan skolans studievägledare ta emot.
    Hör av dig i så fall!

    Vänliga hälsningar
    studievägledare och lärare
    Wendelsbergs folkhögskola

    "Man kan avsluta sina gymnasiestudier på folkhögskola. Göteborgs folkhögskola har inte möjlighet att at in någon på allmän kurs förrän till höstens kursstart. Det är svårt att komma in i ämnen och grupper som löper under ett år så här sent på året. Man kan lämna in en ansökan digitalt via skolans hemsida. Om man vill avbryta sina studier på gymnasiet nu, kan Göteborgs folkhögskola erbjuda en studiemotiverande folkhögskolekurs som börjar den 6 mars. Där får man pröva på folkhögskolestudier under 13 veckor. För att få gå kursen måste man vara arbetslös och skriva in sig på Arbetsförmedlingen. Avbryter man sina studier på gymnasiet, är man arbetslös. Den tid man gör på Studiemotiverande kursen räknas in i folkhögskoletiden. Vill man läsa mer om folkhögskolans studieform och betygssystem kan man besöka Göteborgs folkhögskolas hemsida och läsa där." - hälsar studierektor på Göteborgs folkhögskola<<

    Nu fick jag svar från rektor på Kvinnofolkhögskolan<<. Hon skriver så här:

    Det är alltid svårt att byta så här sent på terminen och inte så lätt för en ny deltagare att komma in i vårt arbete eftersom folkhögskolan skiljer sig så i arbetssättet. Vet du om hur folkhögskolan fungerar?, vet du om de olika folkhögskolornas inriktningar? Skulle inte ett studiebesök på vår skola och andra folkhögskolor kanske vara en bra idé?
    Jag kan ta emot på studiebesök men jag tror inte att det är en bra lösning att börja nu.
    Nästa termin är det inga problem.
    Med vänliga hälsningar
    Rektor
    Kvinnofolkhögskolan<<
    Första Långgatan 28B
    413 27 Göteborg

    Tel: +46 31 780 35 00 (växel)

    Hejsan!
    Dalslands folkhögskola i Färgelanda<< hälsar dig välkommen att söka till skolan inför höstterminen som börjar 21/8 (obs! du är 18 år fyllda). Dalslands folkhögskola<< har internat så det är möjligt att bo på skolan. Skolan har olika inriktningar på allmän linje att söka så du på så sätt kan tillgodogöra dig en motsvarande gymnasieutbildning.
    Dalslands folkhögskola har prova på dagar och öppet hus 21-22 april 2017 och du är varmt välkommen att delta då. Kontakta i så fall personal på skolan så hjälper de till med det.

    Maila [email protected] eller ring på 0528-75880.

    vänliga hälsningar
    lärare på Dalslands Folkhögskola i Färgelanda

    Hejsan, ännu ett svar från en Arbetarrörelsens folkhögskola>>:
    Du kan söka till Allmän kurs till hösten. Det har gått för lång tid på terminen för att vi ska kunna ta in någon deltagare nu. (Vi har inte vårantagning i vanliga fall ändå).

    Sista ansökningsdag är 2 maj 2017 men vi kommer att ha löpande antagning och intervjuer. Du söker från skolans hemsida

    Med soliga hälsningar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du behöver inte bestämma dig idag angående folkhögskola eller gymnasiet till hösten. Du kan gå på öppna hus och även be att få delta i "prova-på" dagar...

    Det finns idag 55 gymnasieskolor i Göteborg<<< och en del av de bjudet på öppet hus eller infomöte eller någon annan aktivitet under våden och alla är välkomna, så även du kan gå och känna in "atmosphären"... och se om du skulle velat läsa på den skolan. du kan också be att få testa på "skugga" en dag /eller en halvdag/ i åk1, med de elever som idag går i åk1 - och som i bästa fall blir dina klasskompisar nästa år, i åk2.

    När öppna hus (och/eller andra event, t.ex infomöte eller mingelkvällar bjuds till) på gymnasieskolorna i Göteborg - kan du se Här<<<

    t.ex Kunskapsgymnasiet<< har öppet hus den 24 april! och Jensen<< har det - den 26 april.

    Sjölins<< bjuder på öppet hus den 27 april.

    Hermods<< - den 10 maj.