Gäst
    Hej!
    Om man har en master degree i psykologi från universitet i Polen och vill arbeta som skolkurator, behöver man lägga till några kurser i Sverige för att komma i fråga?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Det är upp till en arbetsgivare vem som får anställning som kurator.

    Dock är kuratorstjänster ganska efterfrågade. Arbetsgivare föredrag anställa personer med svensk grundutbildning till Socionom men ofta räcker inte det, utan någon form av påbyggnadsutbildning krävs (påbyggnad efter Socionom, alltså) eller att man redan har erfarenhet av att arbeta som kurator. Som situationen är nu, så ser det ofta ut så här: en socionom som vill få jobb som kurator får välja på att antingen läsa påbyggnadsutbildning på högskolenivå eller söka deltid/korta vikariat som kurator och genom arbetslivserfarenhet som kurator få ett mer varaktigt kurators-jobb. Den som inte är socionom kommer väldigt sällan i fråga om anställning som kurator. Men, som sagt, är det upp till varje arbetsgivaren att bestämma.

    Jag skulle råda att personen som har Master Degree i psykologi från Polen, ansökte om validering av sin utbildning mot svensk Socionomutbildning - och fick bedömning ang. hur stor del av utbildningen som man behöver komplettera. Det kan gå snabbare att söka till Socionomprogrammet och när man är inne, dvs får besked Antagen, ansöka om "tillgodoräknande" på högskola/universitet lokalt och se hur stor del av utbildningen som kan tillgodoräknas. Högskolor/universitet har ganska stora befogenheter att göra egna bedömningar. Det går att boka tid hos Studievägledare på socionomutbildningen, ta med sig sina utländska betyg och be om en förhandsbedömning om möjlighet att tillgodoräkna sig delar av utbildningen. Man får ha betyg med sig som är på engelska, franska, spanska, tyska - eller att man har en översättning av sina polska betyg med sig (överställning till svenska eller till engelska) - för att Studievägledaren på högskola ska ha en rimlig chans att förstå vilka kurser personen läste i Polen. :)

    Om bedömningen blir att ingen del kan tillgodoräknas, behöver hen då läsa hela Socionomprogrammet och kanske påbyggnad sen också - för att uppnå sitt mål (få jobb som kurator).

    Jag skulle göra allt samtidigt

    1) sökt jobb som kurator och även andra jobb

    2) ansökt om svensk Psykologlegitimation, info om hur det går till finns här >>

    3) ansökt om att validera den polska utbidlningen mot svensk utbildning till Socionom

    och

    4) sökt till Socionomprogrammet på flera högskolor/universitet i Sverige

    samt även

    5) letat efter en passande yrkeshögskoleutbildning.

    Exempel på YH - Behandlingspedagog; Handledare på modersmål; Synrehabiliterare; Integrationspedagog; Kulturkommunikatör.   Hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    Till högskola och till yrkeshögskola är det paralella antagningar, dvs helt oberoende av varandra. Man kan därför söka till många olika YH och till högskola/universitet samtidigt.

    Får man flera utbildningsplatser, väljer man sen vad man vill läsa. Man kan också påbörja en utbildning och byta mot en annan sen.

    Jag kan också tipsa om att fundera på att eventuellt omskola sig till lärare - t.ex satsa på att bli lärare i psykologi och i polska på gymnasiet. I polska kan man bli lärare i modersmål och i moderna språk (polska) - det är två olika ämnen. Med det att gymnasiala kurser Moderna språk 3 och 4 ger meritpoäng, finns det stor efterfråga på lärare som kan undervisa eller göra prövningar i moderna språk.

    I brist på lärare, kan man just nu få anställning även utan lärarlegitimation. På så sätt kan man under t.ex en termin eller ett läsår testa om man skulle trivas som lärare och sedan satsa på att bli behörig lärare, om man bestämmer sig för det. För att bli behörig lärare, finns det olika vägar att gå - t.ex genom Lärarlyftet eller VAL-projektet. Man kanske t o m kan på arbetstid med lön läsa till lärare (i alla fall på deltid). Men först måste man få jobb som lärare i så fall och se sedan

    1. om man trivs och vill satsa på läraryrket

    2. om man vill fortsätta jobba som obehörig lärare och riskera bli av med jobbet

    eller

    3. satsa på att bli behörig lärare och vilka olika möjligheter som finns för det i så fall.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare