Micaela

    Hej! Jag går i 6:an och vill byta klass. Vi byte/ klasserna splittrades i början av 6:an för att lärarna ansåg att det skulle vara mer lugn och ro i klasserna men nej i min förra klass hade jag många vänner som tröstade mig och vi gjorde mycket kul tillsammans men nu är jag ensam i den här klassen alltså har det hänt att jag hamnade själv i en (främmande klass). Jag har försökt byta klass men lärarna säger att de inte får för att rektorn har bestämt detta beslut och att det inte kommer ändras. Jag försöker alltid vara vän med de i klassen men de nekar och går därifrån, så jag känner mig utfryst. Har ni några råd på vad man kan göra?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej EIin,

    jag förstår att det är jobbig att hamna i en "främmande kIass".

    Har du berättat det för dina föräIdrar/vårdnadshavare? Dina föräIdrar kan ringa tiII rektor på din skoIa och besätmma träffas (möte) där du får berätta hur du känner. Det är bra om kurator och din kIassIärare - både den nuvarande och din förra kIassIärare är med.

    De är rektor som fattar besIut . Kurator kan prata med rektorn om hen anser att det skuII gynna dig att byta kIass.

    Dina föräIdrar kan insistera hos rektorn och även prata med chefen för utbiIdningsförvaItningen i kommunen, om de tycker att du behandIas dåIigt på din skoIa.

    Sista utvägen är att göra anmäIan tiII Skolinspektionen om att skoIa agerar feI. Det är inte säkert att SkoIinspektionen tar upp faIIet och gör utredning, men ni kan i aIIa faII anmäIa det, om ni anser att skoIa agerar feI.

    Sammanfattning:

    - prata med dina föräIdrar/vårdnadshavare och be dem att kontakta rektorn;

    - gå prata med kurator på din skoIa;

    - berätta hur du känner för dina Iärare och andra på skoIan - skoIvärd/värdinna>>> (om ni har någon sådan på din skoIa); skoIsköterska; andra vuxna anstäIIda på skoIan.

    Du får gärna visa mitt svar både för dina föräIdrar och för personaI på din skoIa. De kan också sjäIva också kontakta oss.

    VänIiga häIsningar och Iycka tiII!

    Liselotte Syv

    Liselotte
    • : Tack för tipsen, jag har pratat med kuratorn och bestämt att vi ska boka ett (möte) med rektorn imorgon. Men jag ansåg att det är snart jullov så om det händer att hon säger att jag inte får byta eller att hon kommer fundera på det så kommer jag tänka på det under jullovet och inte njuta på lovet. Så vi har bestämt att vi kommer att ha det efter lovet alltså nästa termin så vi kan prata om det! Vad tycker ni?
    • Julia : Det är bra att ni har bestämt ha ett möte och prata igenom den situationen som du är missnöjd med! Ang. tid för möte, så är det upp till dig... och om du känner att du vill ha det efter jullovet, så är det bäst för dig. Vi är olika som personer. Jag skulle vilja ta itu med "saker och ting" så fort som möjligt, och inte vänta till "sen". Men vi är som sagt olika som personer. Och det är i detta fallet viktigt vad DU TYCKER. Om du vill ha möte efter jullovet, så är det bäst - du bestämmer! :)
    • : Ja, det vill jag också att vi skulle ha de mötet så snabbt så möjligt. Men jag har redan pratat med mina läraren,kuratorn om detta och de sa direkt nej. Förutom kuratorn men hon sa också nej efter ett tag. Vet inte varför de här i min skola inte bara kan lyssna och i alla fall göra det lite bättre för den personen. Därför tänkte jag att om vi nu skulle ha ett möte och rektorn skulle säga nej eller att hon kommer tänka på det så skulle jag ju tänka på det under hela lovet och då skulle jag inte kunna sova eller ens vara glad, hoppas ni förstår mig!
    • Peter : Vi förstår att du har det jobbigt och uppIever det som ett stort probIem. Vi håIIer tummarna för att det ska Iösa sig för din deI snabbt och bra! Iycka tiII!
    • : Hej! Först så vill jag säga att jag hade ett möte med biträdande rektor och kuratorn. Men jag ansåg att jag inte ville gå på det beroende på hur biträdande rektorn uppförde sig under det mötet vi hade först. Så kuratorn, fick se till och gå på det mötet. Sedan fick jag veta av kuratorn att jag får antingen, välja att flytta på en vän till min klass eller själv prova på att gå i den klassen, så jag tänkte att jag inte väljer något av de för om jag hämtar en vän så kommer ingen av de vilja byta eftersom att de själva trivs vid sina klasser och att byta klass nu är också ett problem för då måste jag behöva byta schema och då kommer andra undra varför så min lärare kom och berättade för mig om att jag kommer gå i den klassenjag vill under två veckor och sen får jag bestämma mig om jag vill stanna eller inte. Hon frågade om hon ska godkänna det och jag sa att jag inte hade bestämt mig än. Så jag gick tillbaka till biträdande rektorn och berättade om att det är bättre om jag byter klass i 7:an för då kommer vi ha samma scheman och då kommer allt inte upplevas som ett rena kaos för mig för ifall jag skulle byta klass nu så skulle alla läraren bara undra varför jag är med den här klassen och mycket annat. Så biträdande rektorn sa okej. Så jag blev såååååååå himla glad, och förresten så vill jag tacka er så mycket för att ha tröstat och varit som hjälp för mig under den här tiden, liksom ett jätte stort TACK verkligen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • Mikael : tack Micaela för dina snälla ord! vi är väldigt glada att du fick som du ville och att du är nöjd! Lycka till! :)
    Läs alla kommentarer