Rasha

    Hej! Jag var 19 år när jag avslutade nian ( grund ). Sen fortsätter jag på komvux. Jag känner att det så komplicerat och vill ha hjälp med att veta vilken kurs baket kan ge mig det högsta antalet poäng för att gå vidare till universitetet. Jag vill läsa International relations eller human rights eller international business. Det spelat ingen roll var bor jag för att om jag hittar den rätt råd jag kan flytta.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    läser du mot Examensbevis på komvux nu?
    Har du gjort planering inför framtida Examensbevis tillsammans med studie- och yrkesvägledare (SYV) på komvux? Om inte - råder jag dig boka tid för en sådan studieplanering; om ni har gjort planeringen - råder jag dig att följa den planeringen.
    För Examensbevis läser man 3 läsår (sex terminer) på heltid. Om man läser på deltid, tar det längre tid.
    Sedan vill jag också påminna om att komma in på universitetsutbildning är bara första steget. Det är inte alla som påbörjar universitetsutbildningar som lyckas genomföra och avsluta utbildningen och ta ut examen från universitetet.
    Har man för låga förkunskaper blir det väldigt svårt (kanske till och med omöjligt) att klara av universitetsstudier - därför vill jag råda dig skaffa dig djupa/stabila kunskaper i många olika ämnen, bland annan i svenska, engelska och samhällskunskap.
    ***
    Om du är intresserad av Internationella relationer, Mänskliga rättigheter och Internationell business - behöver du mycket goda kunskaper i bland annat samhällskunskap och i engelska. Inför "business"utbildningar behöver du även rätt så mycket "Matte" (Matematik).
    Gör även högskoleprovet, är mitt råd. Anmäla sig till högskoleprovet kostar 450 kr.

    Kika gärna på följande info:
    reportage/anmael-dig-till-hoegskoleprovet
    www.studera.nu - svenska lärosätenas gemensam hemsida; Lärosäte är = högskola eller universitet;
    www.framtid.se - info om tusentals yrken.