Cristian
    Hej SYV!

    Gymnasiet närmar sig och jag kan inte simma. Jag har försökt i sex år nu och ändå ser jag ingen utveckling. När jag var yngre var jag nära på att drunkna två gånger, sen dess har jag varit rädd. Jag är till o med rädd för att simma i den lilla bassängen. Jag är helt enkelt traumatiserad. Finns det nånting som kan göras?

    Tack för hjälpen!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Christian,
    jag förstår att det är ett problem att du ej kan simma: både >>>vad det gäller betyg i Idrott och hälsa och kanske ännu större problem - att det är mycket Bra att kunna simma, för att det kan rädda liv! Man vet aldrig om man ska "hamna" i en situation där simkunnighet kan rädda liv, både ditt eget och andras. Därför är det mycket bra om det skulle gå att "ordna upp" det.

    Har du varit i kontakt med en skolpsykolog? Skolsköterska och/eller kurator på din skola borde kunna förmedla kontakten till en skolpsykolog eller till en annan psykolog, som kan göra bedömning om vad som kan göras för att bota din vatten-rädsla. Om psykologen gör bedömning att det ej går att göra så mycket åt din "problematik", kan hen skriva ut intyg på att du ej ska behöva simma på idrotts-lektionerna /det är i alla fall jag som SYV tycker/. Jag kan dock inte bestämma vad psykologen eller lärare i Idrott ska göra. På skolan är det Rektor som är "ytterst ansvarig", men rektor kan inte heller bara "ta och befria" dig från kravet på att kunna simma eller hantera situationer vid drunkningsolyckor.

    Mitt råd är att du pratar med skolkurator och skolsköterskan och ber dem att förmedla kontakt till en skolpsykolog eller till en annan psykolog och att du snarast möjligt träffar psykologen.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • : Har skickat mejl till gymnasiets kurator, hoppas hon svarar. Tack för hjälpen!
    • Anna : Bra att du tog kontakt med kurator. Lycka till!