Mimosa
    Hej! Jag går i nian nu och har från början tänkt gå natur sen jag lärde mig vad gymnasium var. Men nu när vi får mer information från vår SYV om alla olika linjer blir man ju lite tveksam. Jag är väldigt intresserad av juridik men är inte helt hundra på vad jag vill inför framtiden. Jag har tidigare läst att gå natur och sedan fortsätta med juridik funkar.

    Då jag helst inte vill gå Ekonomi av olika anledningar så undrar jag om det är sant att man kan gå natur och bli jurist? Samt ifall man kan gå teknik isåfall eller om teknik inte har de kurserna som krävs? Min sista fråga är också vilken linje har mest matte? Teknik eller natur programmet?
    • Vägledare : behörighet till juristprogrammet på högskolenivå är Examensbevis, godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6 samt godkända betyg i historia 1b och samhällskunskap 1b.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    behörig till juristprogrammet som är en 4,5 år lång heltidsutbildning på universitetet (så är det i alla fall i Sverige idag), kan man bli på i princip vilket gymnasieprogram som helst. Om inte det, kan man komplettera efter gymnasiet. Är man intresserad av juridik, vill man i så fall, tror jag, börja läsa juridik så fort som möjligt och då är det bra med EK/inriktning juridik för där läser man jur.kurserna och kan testa-på (få "smaka" på) vad juridiska studier går ut på och då vet man sedan mer om det passar en så bra eller om ngt. annat kanske passar bättre.