Sha'Ann
    Hej,

    Mitt namn är Sha'Ann och jag har sökt till gymnasium det här året. Jag sökte genom www.gyantagningen.se och är bosatt i Stockholm (om ni skulle behöva någon info). Jag kom alltså in med mitt förstahandsval men jag har valt att ändra mig. Jag vill inte ha den utan vill helst gå på de andra skolorna under men det står bara: ''Du är antagen på ett högre rangordnat val. Du är inte reserv till detta val. ​''

    Jag vill då ha något av de andra och inte mitt förstahandsval, kan jag ändra genom att jag tackar nej till det? Hur ska jag göra att jag får reservplatser då jag inte har någon enligt dom? Är ganska förvirrad men är tacksam för svar!

    Sha'Ann

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej ShaÁnn!

    Vad tråkigt att du blivit missnöjd trots att du kom in på ditt förstahandsval.

    Rangordningen på gymansieansökan är viktig. Du blir antagen på den högst rangordnade utbildningen som dina betyg räcker till, samtliga andra utbildningar stryks som är "under i listan".

    Om du väljer alternativet liknande: "jag tackar nej till min plats" innebär det att precis just det -du tackar nej till din gymnasieplats. Eftersom du kom in på ditt förstahandsval har du inga andra skolor/program att bli antagen på, då samtliga lägre rangordnade val är strukna.  Så det råder jag dig att inte göra!

    Om ditt lägre rangordnade val har lediga platser finns en möjlighet att du kan söka dit, du blir då antagen efter att alla behöriga elever blivit antagna. Det du kan göra är att kontakta ditt antagningskansli i ditt län- gyantagningen.se.
    Det innebär att du gör en "sen ansökan"  Det finns en blankett på gyantagningen.se hemsida för sena ändringsval. Du prövas då i mån av plats, dvs när samtliga som är behöriga och sökt i tid blivit antagna har du en chans att bli antagen.
    Men det går inte att "byta" rakt av ditt 1a handsval mot 2a handsvalet även om du har tillräckliga betyg.

    Hälsningar
    Melina, SYV