Rose
    Hejhej jag tänker utbilda mig till tandhygienist i framtiden. Kan jag ta ekonomi eller samhällsprogrammet istället för natur? Behöver jag ta kurser efteråt? Såg att man måste ha pluggat engelska 6 svenska/SAS 2,3 No 2 och matte 2 och dessa finns i båda programmen

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rose!
    Särskild behörighet inför Tandhygienistprogrammet, som den ser ut nu, i augusti 2021, på de svenska lärosätena ser ut på följande sätt: man behöver ha godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller samhällskunskap 1a1+1a2. Så, det är inte alls nödvändigt att läsa NA på gymnasiet för att få behörighet till tandhygienistprogrammet utan går att läsa på något annat gymnasieprogram t.ex på VO.

    Matematik 2 b (och på inriktningen EkonomiEK även matte 3b) ingår som obligatorisk kurs både i EK och SA, alla inriktningar. En fråga här är om din gymnasieskola kommer erbjuda dig läsa naturkunskap 2, som valbar kurs. Om inte - skulle du behöva komplettera med den kursen efter gymnasiet. Naturkunskap 2 kan på heltid, på komvux, läsas på 5 veckor, eller på halvtid på 10 veckor, eller under en termin på 25% av studietakt.

    Saken är den att kursen Naturkunskap 2 ingår inte som obligatorisk kurs i något gymnasieprogram. Många skolor erbjuder möjlighet att välja den kursen, men det går inte på förhand garanteras.

    Det finns dock Ersättningsmöjligheter, t.ex om man har godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1 då behöver man inte läsa naturkunskap 2. På så sätt finns garanti på NA att få läsa kurser som gör att man ej ska behöva komplettera efter gymnasiet (om man får godkända betyg, så klart).

    Kurser som ingår i VO ersätter också (flera kurser tillsammans) naturkunskap 2, därför behöver man inte tänka på välja naturkunskap 2 om man läser på VO. Men på VO har man i stället "ett annat problem" med behörighet - nämligen matematik 2.

    Mer matte än matematik 1a är inte obligatoriskt att läsa på VO (eller på något annat yrkesprogram) men ofta erbjuder gymnasieskolorna att på yrkesprogram läsa mer matte - i alla fall matte 2a (ibland även matte 3b). Så, fråga gärna på din gymnasieskola om ska kunna läsa naturkunsap 2 under år2 eller 3 på gymnasiet - för att slippa komplettera efter gymnasiet, om du ska gå EK eller SA.
    Jag vill råda dig att fundera på att välja VO och detta av flera anledningar:
    - vill man jobba inom vården är det bra att börja läsa vårdkurserna och även skaffa sig praktisk erfarenhet (genom praktik) av vården så fort som möjligt;
    - med examen (och ibland även utan examen, med endast studiebevis) från VO kan man komma in på flera av yrkeshögskoleutbildningar, t.ex kan man läsa på en yrkeshögskola till tandsköterska, apotekstekniker, specialistundersköterska eller steriltekniker (alla de yrkeshögskoleutbildningar har som behörighet att man genomfört studier på VO eller motsvarande studier på komvux, alltså att man är utbildad undersköterska) - detta skriver jag för att i fall du ändrar dig och inte vill bli just Tandhygienist, så har du efter VO flera olika möjligheten inom vården;
    - ännu en anledning att läsa på VO är att det finns mycket goda möjligheter för sommarjobb och extrajobb, t.ex ska du kunna sommarjobba och extrajobba som undersköterska under dina studier på tandhygienistprogrammet (bland annat mellan årskurserna 1 och 2 och 2 och 3). Annars är det ju inte alltid lätt att få ett sommarjobb eller extrajobb.
    Om yrket Tandhygienist kan du läsa på framtid.se/yrke/tandhygienist

    • : Tack så himla mycket för svaret!! Okej då tänker jag välja VO istället (:
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!