Julia
    Hej!
    Jag är en tjej som alltid gillat skog - att vara i skogen. Jag vill också välja ett yrke så att jag kan vara i skogen så mycket som möjligt. Vad finns det för yrken?
    tusen tack!
    Julia

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia!

    Roligt att du gillar skog och vill välja yrke utifrån ditt stora intresse - skogen.

    Det finns många olika yrken som på olika sätt har med "skogen" att göra:

    jag är rätt att jag inte kan nämna alla dem, men här får du i alla fall några exempel -

    Skogsarbetare>>

    Skogsmaskinsförare>>

    Skogsförvaltare>>

    Skogskonsulent>>

    Viltmästare>>

    Arborist>>

    Och så yrken som inte direkt har med skogen att göra:

    Naturguide>> som bland annat kan inrikta sig på att guida i skogsområden

    Naturgeograf>> som kan specialisera sig på "skog"

    Biolog>> som också kan välja "skog" som sitt specialintresse

    Zoolog>> kan specialisera sig på djur som bor i skogen

    Geograf>> kan studera bland annat elelr t o m uteslutande - skogsområden

    Ekolog>> kan ha "skogens ekologi" som sin specialinriktning

    Illustratör>> kan specialisera sig för att måla av skog och växter och djur som lever i skogen.

    Kika också på yrket Dendrikronolog>> och bestäm om det är av intresse för dig.

    Om du själv hittar några andra yrken som har med skog att göra, hör gärna av dig.

    Bästa hälsningar och lycka till i ditt yrkesval!

    ANNA