Hannah
    Jag läser första året på samhällslinjen och ska snart välja program. Jag gillar verkligen historia, speciellt historia från länge länge sedan. Jag har alltid funderat på att läsa sam sam men var på ett infomöte idag som visade vilka ämnen som ingick i det programmet och fann det inte alls lockande. Jag gillar nämligen inte samhällskunskap och ämnen som internationella relationer. Undrar därför om det går att bli historiker eller arkeolog även om man läser Sam beteende? Och om jag måste lägga till historia 2a i trean för att kunna bli historiker eller arkeolog? Tack för hjälpen!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hannah!

    Du ska snart välja Inrikgning på Samhällsvetenskapsprogrammet och undrar vilka kurser du bör få godkända betyg i för att kunna vidareutbilda dig till Historiker eller till Arkeolog

    Behörighet till Historiker programmet är godkända betyg i Historia 1b och Samhällskunskpa 1b.

    För att kunna komma in på Kandidatprogram i arkeologi behöver man ha godkänt betyg i Historia 1b.

    Formellt sett, behöver du inte läsa mer Historia på gymnasiet än Historia 1b, men jag antar att du vill läsa mer historia eftersom du gillar ämnet.

    Som du kan se i programalnen för SA, får man läsa Historia 2a och Historia 3 - inom Programfördjupningen. Historia 2b, kultur - skulle du kunna läsa inom Individuellt val, om du vill det och om din skola har möjlighet att erbjuda dig läsa den kursen.

    Om kurser i Historia på gymnasiet kan du läsa på skolverkets hemsida.

    Du kan bli behörig till att läsa till Historiker eller till Arkeolog, på alla inriktningar på Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Jag hoppas du nu fick svar på din fråga! Lycka till!

    ANNA