Sarah
    Hej!
    Jag vill jobba som ekonomiassistent, dock gick jag samhäll på gymnasiet. Hittat en massa utbildningar, både sådana som man betalar själv, men också genom hermods eller komvux där det finns CSN stöd.
    Vilken är bredast och vad kommer man längst på?
    Vad är skillnaden mellan "certifierad" och "diplomerad" ekonomiassistent? Vilken av dem är i så fall bäst att gå? Finns det någon liknande utbildning som man kan gå som är bred som inte kräver Matte B?

    Mvh
    Sara

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sarah,

    jag rekommenderar i första hand kika på utbildningar inom yrkeshögskolan. Du frågar efter utbildningar som inte kräver matte B. Har du godkänt betyg i matematik A i ditt slutbetyg? gick du ut gymnasiet år 2013?
    Om du gick ut gymnasiet senare än 2013, borde du ha läst matematik 1a eller 1b  och inte matematik A.

    ___

    Kika gärna på de här yh:
    >>YH till Ekonomi- och redovisningskonsult i Gbg

    Lönekonsult på distans, från Gävle>>

    Redovisningsekonom på distans, från Eslöv>>

    De flesta yrkeshögskoleutbildningar inom Ekonomi kräver för behörighet tyvärr godkänt betyg i andra gymn.kurs inom matte, Matte B eller matte 2. Men yrkeshögskola kan ta in obehöriga i "fri kvot", därför råder jag dig att söka, även om du inte är behörig.

    Kika gärna även på "närliggande" områden - som t.ex KAM-säljare, den yh >> kräver ej högre mattebetyg än matte 1 eller matte A.

    YH Internationell transportlogistik>> kräver inte heller högre mattebetyg än godkänt i matte A eller 1.