Gustaf
    Hej, jag undrar hur jag kan gå till väga för att kunna läsa kursen fysik 3. Jag vill läsa den för att jag tycker fysik är roligt. Jag vill läsa den som en utökad kurs, men min skola har tidigare inte hållt i kursen. Däremot går det att läsa kursen hos GU/Chalmers. Jag har frågat skolans studierektor om att få läsa kursen, men har fått ett nej utan bra motivering.

    1 Vem kan jag vända mig till?
    2 Vem har det högsta beslutet om dessa frågor?
    3 Vad har man för "rättigheter" som elev att läsa kurser utökat eller på egen hand?
    4 Finns det andra sätt än genom skolan att läsa kurs Fy 3 och ändå få med kursen bland sina betyg?

    Tacksam för bra svar,
    Gustaf
    • Milla : Kan du länka till info om fysik3, gymnasiekurs - på Chalmers och GU? Den ingår kanske i naturvet/tekniskt basår ? Eller är det ngt annat/speciellt?
    • : http://www.physics.gu.se/samverkan/skolan/fysik-3
    • Anna : tack för länken. Det är synd att kursen inte är gratis, utan kostar ca 4000kr. för skolan. Jag kan tänka mig att din skola inte har råd. Om din skola köper kurs för en elev (dig) då borde de - för rättvisans skull - köpa kurser även för andra elever som så önskar. Det blir i så fall extremt dyrt och "går inte" ... Jag tror det största /och kanske enda/ orsaken till varför din rektor sa Nej är att det kostar pengar.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Svår fråga du ställer!

    Vi ska behöva tillfråga några sakkunniga, återkommer så fort vi får svar.

    Men jag undrar några saker:

    - har du redan betyg i fysik 2? Vilket betyg?

    - vet Du om att fysik 3 betyg som utökad kurs kommer ej räknas in i ditt jämförelsetal, dvs kommer inte påverka  ditt meritvärde. Det blir, formellt sett, som om du inte har betyg i fysik 3.

    Varför är det viktigt att just få Betyg? Det krävs inte för vidarestudier ... Du kan därför skaffa dig kunskaper men varför vill du ha betyg?

    - har du tänkt på att Om du läser en utökad kurs, har du mindre tid för övriga studier och det kan också negativt påverka din hälsa (mindre tid för sömn och vila samt till hobby och kompisar).

    Detta gäller: läsa utökat på gymnasiet är inte elevens rättighet utan ett Undantag som rektor kan bevilja. Om rektor sa Nej, finns det som regel inget att göra... Men vi ställer frågan till några sakkunniga i alla fall ... Tyvärr tror jag inte du får läsa fysik 3.:(

    Studie- och yrkesvägledare

    Jag kom på ett förslag - välj tema för gymnasiearbete som helt ligger inom fysik. GA och fysik 3 är lika stora kurser, på 100 poäng.

    GA är en obligatorisk kurs; du tycker fysik är roligt och du måste ändå göra GA ... Betyg på GA går inte få högre än E, men du kan göra GA som förtjänar A+++ egentligen. Om du har fysisk GA tema, blir din handledare för GA lärare i fysik. Du får på så sätt personlig handledning i fysik. Det kan bli bättre än att läsa fysik3, därför i GA väljer FU själv vad du vill studera för kunskapsområde och djupt du vill gå.

    • : Hej! Har ej börjat läsa fysik 2 än, men har a i fy 1 och ma 1c-3c. Jag vill ha med betyget på pappret ifall jag i framtiden vill studera utomlands. Har skickat länken i kommentaren ovan, går kursen att läsa utanför skolan? Finns det ingen "över" rektorn som jag kan kontakta?
    • Anna : ang. en "överrektor" så är det olika: om du går på en kommunal skola - brukar det finnas någon sort "gymnasiechef" eller man kan i alla fall vända sig till "Utbildningförvaltningen"; om du går på en friskola, då brukar VD finnas som är "överrektor"; eller så kan man i alla fall vända sig till "huvudkontoret" som ofta finns i Stockholm.
    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej Gustaf!

    Kan du uppdatera din profil med tel.nummer? Nummret kommer inte att visas för "allmänheten", bara för dem som har tillgång till "admin" på sidan här.
    Vi kan be en sakkunnig att ringa upp dig.

    Förhoppningsvis får du E-post till den epostadressen som du uppgav när du registrerade dig här på sidan - från en person som är bra insatt, dvs är en "sakkunnig", som ska försöka hjälpa dig att komma in på kursen.

    Jag kan inget lova men vi ska göra vårt bästa!

    Håll tummarna! Jag gör det - håller tummarna för dig!

    Mvh

    L. :)