Johanna
    Jag är 16 år och har varit deprimerad i cirka 1 och ett halvt år och jag går på antidepressiva mediciner och pratar med både läkare och psykolog regelbundet. Jag har precis slutat 9:an som jag knappt gick 35% av ett helt skolår och jag gick ut med 185 poäng alltså godkänd.

    Men jag är rädd att jag inte kommer klara av gymnasiet på full tid. Men jag är
    annars en lättlärd och motiverad tjej. Och vill verkligen inte gå om gymnasiet ett år. Vad finns det då för möjligheter för mig?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Johanna!

    Härligt att du trots omständigheterna ändå gick ut med godkända betyg och nu kan börja gymnasiet!

    Gymnasiet skiljer sig ganska mycket från grundskolan eftersom att på gymnasiet läser du kurser. När en kurs är avslutad får du betyg/poäng i den kursen sen återkommer den aldrig. Det innebär att du läser t.ex matte 1 och matte 2 men kan ha olika betyg. I grundskolan har du ju bara ett "mattebetyg". Det kan kanske kännas skönare då du kan "bocka" av kurser en efter en. Totalt läser du 2500p på gymnasiet.

    Om du känner att gymnasiet är tufft tycker jag att du absolut ska prata med rektor och kurator på skolan för att få stöd och kanske en anpassad studiegång.
    Många säger precis som du att det inte vill gå om eller läsa gymnasiet på 4 år, vilket jag kan förstå. Men gymnasiet är mycket mer ålderuppdelat och huvudsaken är att du mår bra :-)

    GymnasieGuiden.se hittar dy mycket information om gymnasiet. Under Program - Programplaner hittar du vilka kurser som respektive program innehåller.

    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina, SYV