Linn

    Hej. Jag heter Linn och ska börja 9:an om några veckor och har tänkt mycket på gymnasievalet. Jag tillhör dem som inte har en blekaste aning om vad de vill jobba som när de är äldre, vilket känns som ett problem i val av gymnasieutbildning. Jag bor i Stockholm och har ganska bra i merit så jag kan komma in på egentligen alla inriktningar. Jag vet inte om jag ska välja natur eller samhälle! Jag har mest intresse för matematik som kanske mest för in mig på naturämnena, men jag tycker samhälle är mycket intressant. Om jag skulle välja ett naturprogram, kan jag fortfarande komma in på lite mer samhälls-inriktade program på universitetet som t.ex jurist-utbildningar. Jag vill ju gärna välja något brett , men det känns som om att om jag väljer natur så missar jag alla samhälls-jobben och tvärt om. Vad krävs att man har läst för att gå dessa universitetsutbildningar? Kan jag få det oavsett om jag väljer natur eller samhälle?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Linn,
    du har ännu ganska gott om tid; du måste bestämma dig angående gymnasieutbildning du söker i första hand (och i andra, tredje,... och så vidare) mot slutet av Omvalsperioden, som ligger under våren...
    Du nämner NA och SA och är intresserad av bl.a yrket Jurist.
    Särskild behörighet till juristprogrammet är godkända betyg i gymnasiala kurser Samhällskunskap 1b och Historia 1b; för grundläggande behörighet räcker det om du får examensbevis från ett högskoleförberedande program (eller från ett yrkesprogram med godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6).
    Det finns möjlighet att komplettera efter gymnasiet.
    I din ålder är det inte alls ovanligt att ändra sig flera ggr ang. framtida utbildnings- och yrkesval.
    Gå på öppet hus och mässor - så många du hinner! Läs på om alla gymnasieprogram och om många olika yrken.
    www.framtid.se finns över 2.ooo yrken beskrivna.