Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sayed,
    eftersom U-kurser räknas endast in i 2 fall: om kursen krävs för Särskild behörighet eller om den gerMeritpoäng, då finns det viss utrymme för "meritpoängs-optimering" /i vissa fall/. Om det finns val - vilken eller vilka kurser man sätter i examensbeviset som U-kurs/kurser - då vinner man mest på att sätta som U-kurs den kursen som i egenskap av U-kurs Ej kommer räknas in och som har Lägre betyg (för att "bli av med det lägre betyget" så att säga).

    Hälsningar

    Mikael syv

    • : Du sa man sätter lägre betyg för att blir av med de lägre betyg i examenbeviset, Men räknas inte i snitt den kursen som man sätter som u-kurs?! Den kurs som man sätter som u-kurs ger ju merit poäng förstår inte den räknas med i snitt eller inte
    • Julia : För att "bli av med lägre betyget" ska man sätta som U-kurs en kurs som INTE krävs för särskild behörighet och som Inte ger meritpoäng. Det är endast på det sättet som man blir av med lägre betyget. Exempelvis - om man har Fysik 3 betygsatt med E betyget. Och man för övrigt har i genomnitt C-betyg, dvs jämförelsetal på 15.0... då drar E betyget i Fysik 3 ner jämförelsetalet med ca 0.2... - genom att sätta Fysik 3 som en U-kurs i Examensbeviset /och fysik 3 krävs inte för särskild behörighet; den kursen ger inte heller meritpoäng/ - blir man på så sätt "av" med det betyget; betyget finns i examensbeviset men som U-kurs SOM INTE KRÄVS FÖR BEHÖRIGHET & som INTE GER MERITPOÄNG då räknas inte det betyget in i.
    • Julia : Om du däremot har Matematik 5 som U-kurs; då spelar det ingen roll om matematik 5 är markerad med "U" eller inte; betyget kommer ändå att räknas in; detta pga U-kurser som ger meritpoäng räknas ändå in. Därför vinner du på att - om det är möjligt, vilket inte alls säkert att det är - välja till en U-kurs en kurs som ej krävs för behörighet och som ej ger meritpoäng och som samtidigt har LÄGRE betyg än ditt "snitt".
    • : Tack så mycket, då vinner jag på sätta en kurs som båda inte ger merit poäng och inte är en krav för de program jag vill söka i högskola, eller hur? Jag tänkte sätta båda engelska 5 och 6 som u kurs, vilket jag har lägsta betyg i, bara en fråga de engelska kurs var en av de obligatoriska kurs i min program(naturprogram) går det bra och sätta de som u-kurs.
    • : Jag kan också vinna att sätta inte matematik 5 på examenbeviset, på det sättet som utan mattematik 5 jag har redan 2400 poäng i examenbeviset. som du sa spelar ingen roll om mattematik 5 vara in eller utanför examenbeviset, den räknas ändå med snitt och ger meripoäng, då min snitt räknas på 2400 poäng utan gymnasietarbete pgv mattematik 5 som är utanför examenbeviset, eller hur? eller jag missuppfattat
    • Anna : Betygen i Engelska 5 och 6 kommer, hur som helst, räknas in - därför att de kurserna ingår i Grundläggande behörighet; du kan inte bli av med de betygen, för att utan de betygen är du inte behörig till högskola, över huvudet taget.
    • : Tack Anna! Nu jag med, det går inte och sätta Grundläggande behörighet som u kurs
    • Anna : Matematik 5 betyg kommer också att räknas in i ditt jämförelsetal pga den kursen ger Meritpoäng. Om du kan eller inte kan ha Matematik 5 på ett separat papper, inte i ditt examensbevis - beror på... det kanske inte finns någon anledning att försöka få matematik 5 på ett separat papper... det är bättre att försöka hitta ngt. annat betyg som inte krävs för behörighet och som inte ger meritpoäng och sätta det som U-kurs, om SYV och Rektor på komvux "går med" på det. Det är nämligen så att "tanken är inte" att man ska vända in-och-ut på alla regler och "tänja på gränserna" för att försöka få upp meritvärdet. Gymnasieskolan och Komvux har som sin uppgift att ge möjlighet att läsa kurser så att man blir behörig till högre utbildning; de har inte som uppgift att vända-och-frida och vända på alla "stenar" för att försöka få upp meritvärde. Tanken är att man - på förhand- innan man börjar läsa - gör planering tillsammans med SYV, och av planeringen bör framgå om man ska ha någon eller några U-kurser /att ha U-kurser är ett undantag/ och sedan följer man den planeringen. Prata med syv på din komvux. Du kan gott säga till syv på din skola att du vill få så högt meritvärde som möjligt, vilket i och för sig syv-en själv också vet och förstår - för att Vem vill inte få så högt meritvärde som möjligt? Det vill nästan alla elever. SYV-en på din skola kan reglerna. Om hen inte kan reglerna, kan hen ta reda på dem. Det är Rektor som har "sista ordet". Lycka till!
    Läs alla kommentarer