Yus
    Hej det är så att utbildningen jag vill söka har naturkunskap2 som särskild behörighet och då har jag bestämt att göra prövning i ämnet då jag har naturvetenskapliga kunskaper från gymnasiet jag hade gått utomlands. Till min fråga då måste jag också göra naturkunskap 1 som prövning då också, betala 1000kr för båda eller räcker det med att jag gör naturkunskap 2 direkt och få godkänd?
    vill bara vara säker innan jag slösar pengar

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Yus,
    om det krävs Naturkunskap 2 för särskild behörighet, då är det just Nk2 som krävs, ej lägre kurser. Du behöver inte ha betyg i nk1b för att kunna få göra prövning i nk2. Du kan göra en styck Prövning i nk2 direkt.

    Vänligen
    L.

    Liselotte
    • : Nej men jag menar kollar inte högskolorna på det på antagning.se?
    • Liselotte : Nej, det kollar de inte på. Om du har Grundläggande behörighet + godkända betyg i de kurser som för just "din utbildning" krävs för Särskild behörighet (i detta fallet just kursen Nk2) - då tittar ingen på om du har eller inte har betyg i andra kurser.