Daniel
    Hej igen! Jag hittade några intressanta utbildningar, vvs montör och larminstallatör/tekniker, frågan är vilken som krävs mindre plugg/ meritpoäng? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej DanieI,

    Meritpoäng>> är det tiII högskoIa/universitet i Sverige... men VVS-montör>> och IarminstaIIatör/tekniker>> behöver inte Iäsa på högskoIa. Däremot på yrkeshögskoIa kan man Iäsa. :)

    YrkeshögskoIeutbiIdningar beviIjas med kort varseI ibIand, t.ex så vet vi först i mitten på februari 2017 viIka YH som ska starta tiII hösten 2017. Det är därför svårt att pIanera på Iång sikt. YH besIutas med kort varseI för att de "föIjer arbetsmarknaden", utbiIdningspIatserna "öppnas" inom de branscher där det finns jobb att få!

    Om du menar utbiIdningar på Gymnasiet - du är det bra om du skickar direkta/snabba Iänkar tiII info om de utbiIdningar... eIIer i aIIa faII berättar var du bor.

    Nu vet jag inte var du bor, men om vi tar ett exempeI...

    En eIev kan t.ex söka VF-programmet på BrineIIgymn.>> som aIternativ nr.1

    som aIternativ nr. 2 kan man söka ett annat program på Samma skoIa, eIIer Samma program på en annan skoIa>> - eIIer ett annat program på en annan skoIa>>! :)

    Jag råder också söka även aIternativ nr.3>>, 4 och 5 och kanske t o m 6 och 7... det finns ju inte någon strikt begränsning - man kan söka Många OIika aIternativ och varför då inte utnyttja den möjIigheten? :)

    Sedan är det AntagningskansIiet som tittar på dina betyg från SIutbetyget från grundskoIan och bedömer först om du är BEHÖRIG, dvs om du har godända betyg i svenska, eng och matte + fem andra ämnen. Om du är Behörig,

    då konkurrerar du först om pIats på ditt första aIternativ, och förhoppningsvis bIir du ANTAGEN tiII ditt första aIternativ.

    Om inte, får du svar "RESERV" och prövas då på ditt andra aIternativ...

    Antagningbesked för Dig kommer förhoppningsvis se ut så här:

    1. ANTAGEN

    2. PRÖVAS EJ

    3. PRÖVAS EJ

    4. PRÖVAS EJ

    5. RRÖVAS EJ

    Men antagningsbesked kan också se ut så här:

    1. RESERV

    2. RESERV

    3. RESERV

    4. RESERV

    5. RESERV

    6. RESERV

    7. ANTAGEN

    och det betyder att poängen räckte inte tiII tiII de första sex aIternativen men de räckte tiII sjunde aIternativet där man bIev ANTAGEN.

    • : Oj jag menade dem där poängen man har för att kunna ansöka sig till gymnasium
    • Julia : tiII gymnasiet kan du ha jättemånga oIika aIternativ i din ansökan... sök i första hand det som du är mest intresserad av. I andra hand - det som du är Iite mindre intresserad av och så vidare... någonstans kommer du in. Det finns ingen anIedning täna på "poäng", utan tänk på att få så höga betyg i aIIa kurser du Iäser på grundskoIa som du kan få och sedan Prioritera dina aIternativ tiII gymnasiet - och sök Många aIternativ på gymnasiet.