Imen

    Hej! Jag är intresserad utav att arbeta som webbdesigner, och undrar då vilka fördjupningskurser ni anser vara mest lämpliga för att komma närmare det ändamålet? Jag hittar på nätet att en ska läsa informations- och medieteknik som inriktning, men hittar ingenting om specifika kurser bland de (många) tillgängliga fördjupningskurserna som finns som passar gentemot detta ändamål. Bör jag fördjupa inriktningen genom att lägga till datorteknik 2 och webbutveckling 2? Vilka kurser är då bra för de 200 resterande poängen att ta? Eller ska jag vara mer bred och ta 400 poäng i andra relaterade kurser? Vilka i sådana fall? Tack så mycket på förhand!

    Mvh

    N.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Nemi,
    om din fråga gäller gymnasiestudier på ungdomsgymnasiet - så har varje gymnasieskola en ganska så Kort egen lista av valbara kurser; det går tyvärr inte välja vilka kurser som helst;
    om din fråga gäller studier på komvux - så brukar valbara kurser inom webbdesign vara ännu kortare; det kanske inte finns mer än 2-3 kurser att välja mellan på just komvux i just den kommunen; så fråga först Vilka valbara kurser som faktiskt finns att välja mellan - och du kan då också fråga på den skolan, vad lärare rekommenderar i just de ämnena .. Men att man önskar läsa en viss valbar kurs garanterar ju inte heller att man kommer in på den; så man ska kanske ha även "back-up" (andrahandsval) ... men det kan också vara så att på en viss gymnasieskola så väljer man mellan 2 kurser och i fall man inte kommer på den kurs man valde, då "hamnar" man på en annan kurs.
    Så, svara mig först: är det på komvux eller på ungdomsgymnasiet som din fråga handlar om och i vilken stad vill du läsa - eller om du redan läser på en viss skola och vilka valbara kurser ni fick på listan av valbara kurser.

    Mvh
    L.

    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, du är intresserad av yrket Webbdesigner, om jag förstår det rätt. Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/webbdesigner och utbildningar finns inom olika skolformer. Det är inte nödvändigt att redan på gymnasiet läsa webbdesign utan det går bra att läsa det efter gymnasiet, t.ex på yrkeshögskola eller universitet, även om man på gymnasiet inte läste några webb-design-kurser.