Lena
    Hej,
    Jag vill bli socialpedagog och ser att det finns både yh utbildning och högskola /universitet.
    När jag kollar på platsannonser, står det på vissa arbetsgivare socionom /socialpedagog eller annan likvärdig utbildning på högskolenivå.
    Högskolenivå? Räknas inte yrkeshögskolan som det då? Mvh lena

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lena;

    yrkeshögskola = yrkeshögskolenivå (kvalificerade eftergymnasiala men ej-högskole-utbildningar).

    Om arbetsgivare önskar anställa en socionom - då är de ute efter i första hand personer med just Socionomexamen (som i Sverige ej kan fås på annat sätt än genom just socionomprogrammet).

    Får inte arbetsgivare några ansökningar från socionomer, kan de ofta tänka sig anställa med andra utbildningar - bl.a med yrkeshögskoleutbildningar.

    Hänvisning: fragasyv.se/info/behandlingspedagog-socialpedagog
    Vänligen
    Julia SYV