amina

    Hej Jag undrar vad som är det bästa alternativet när det kommer till att bli HR eller personalvetare. Är yrkeshögskolan det bästa alternativet just inom detta? Lund har: "personal och arbetslivsfrågor" Malmö: "personal och arbetsliv" Så till min fråga. Vad skiljer sig utbildningarna åt? Är man lika mycket eftertraktad eller är det ena bättre än det andra ur arbetsgivarens syn? Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amina,

    jag vill börja med att skriva att det går bra att söka både till högskola/universitet och till många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt (de antagningsprocesser sker oberoende av varandra). I så fall behöver man inte på förhand bestämma sig om vad man söker; sedan väljer man bland de platserna där man blev Antagen.

    Skillnaderna mellan högskola & yrkeshögskola finns på olika sätt:
    yrkeshögskoleutbildningar är kortare och mer praktiska; de är väldigt inriktade att se till att avgångsstuderande får jobb;
    högskoleutbildningar är längre och mer teoretiska; det är sällan högskoleutbildningar bryr sig om - i fall de som tar examen får jobb eller inte (det känner de är den studerandes eget ansvar att bry sig om det).

    Genom täta kontakter med arbetslivet och det stora engagemanget som YH-personal har i att "se till att" deras studerande får jobb, uppvisar yrkeshögskola extremt bra siffror vad gäller att få jobb direkt efter utbildningen, därför "röstar jag på" yrkeshögskola - som svar på din fråga.

    Hälsningar
    ANNA